ZtorZillen

2014-09-29
20:56:10

Brev till min näringsfysiolog
Jag har gått med i Itrim igen. http://itrim.se/SE/webbshop/
Främst för att jag känner att jag behöver det mentala stödet som man får i gruppträffarna.
Det är så otroligt svårt för mig att motivera mig själv, när jag inte får resultat på vågen.

Hade jag varit själv, singel, så hade det inte gjort något.
Jag känner mig nöjd med mitt utseende och jag mår relativt bra. Det som jag känner inte fungerar är att jag har värk i rygg och knä i perioder, varför jag skulle behöva gå ner i vikt. Sedan är det med sömnen och stressen. Det är inte optimalt, men jag upplever att det blir bättre bara jag mediterar och tränar regelbundet.

Längtan efter att bli mamma är stor. Och det känns som om jag tar något från min sambo, möjligheten att bli pappa, när jag inte blir gravid. Mina läkare är överens om att jag behöver gå ner i vikt. Jag har bra värden, i alla fall de senaste testen som är gjorda, om man ser på kroppens inre värden, förutom det med PCO:n. Det är stresshormonet som är högt...vilket också kan påverka fertilitet.
Jag har blivit erbjuden att göra en gastric bypass och har blivit remitterad till en vikt-kirurg. För mig känns det inte bra, någonstans.
Jag vill INTE operera mig. Samtidigt "köper" jag deras skrämselpropaganda, och förstår riskerna med att vara fortsatt sjukligt fet, så som de definierar mig. Jag är rädd att liksom pappa och farmor få problem med hjärtat. Jag är rädd att aldrig få hjälp med att bli gravid, eller mitt knä eller min rygg bara för att "jag är för fet".

På onsdag har jag träff med Itrim. Jag har tidigare kört deras program och gick då ner 16 kg i vikt, 4 kg ytterligare med hjälp av Antons detox, fast jag fortsatte att gå på Itrim-gruppträffarna. De frågade hur jag vill göra med kosten...
Och jag sa att jag inte kunde svara på det. Att jag behöver gå ner i vikt om vi ska kunna få hjälp av landstinget att bli gravida.
De skulle ta med frågan och prata med sitt expertråd, ang att jag tidigare kört deras pulverdiet och att jag nu har konstaterad PCO. De menar ju på att man inte ska utsätta kroppen för en pulverdiet mer än en gång per livstid, då det är en stor stress för kroppen.
Samtidigt har jag ju så mycket att "ta av", så de skulle som sagt kolla upp det.

Det här är så kluvet för mig och jag och min sambo har diskuterat detta fram och tillbaka. Det handlar inte bara om mig. Det handlar om våra möjligheter att bli en familj. Samtidigt mår jag så bra nu av den kosten jag äter just nu. MEN jag går inte ner i vikt. Jag går snarare upp i vikt. Och jag vet, vikt är inte "allt". Och jag håller med i grunden. Men som sagt, det handlar inte bara om vikten. Det handlar om mina möjligheter att bli gravid och att bli mamma. Dels ökar chanserna att bli gravid naturligt om jag går ner i vikt, dels får vi möjligheten att testa provrörsbefruktning/insemination om jag går ner i vikt.

Jag vill veta din åsikt om detta. Är det ett bra alternativ att få till en snabb viktminskning och sedan övergå till "din och Antons" kostplan. Tanken med Itrim är ju att man ska lära sig att äta bra mat, men för att hålla i motivationen börjar man med pulver.

Jag är som sagt väldigt dubbel. Hade jag fått minsta lilla viktnedgång av denna kosthållning som jag har nu, så hade det vart annat. Då hade jag inte ens funderat på det...jag gillar inte tanken på att utsätta min kropp för pulverdiet, men om det är mitt alternativ till att inte göra en gastric bypass, så känns det bättre alla dagar i veckan.

Jag och sambon är överens om att så vi lever nu, det vi äter...så vill vi leva resten av livet. Men samtidigt är det i kilon som läkarna räknar "framgång".  Tålamod i all ära, men jag behöver "se" och känna att måtten och vikten minskar för att upprätthålla motivationen. Vi tänker att oavsett om jag väljer pulverdiet, så kommer vi i slutändan att äta så som vi gör idag: gluten-, laktos-, socker-, tillsatts-, helfabrikat- och halvfabrikats- FRITT! Och gärna ekologiskt!
 
Hur ska jag gå vidare? Vad tycker du?

Kommentar:

Hej
Jag har läst länge inne hos dig och jag tycker det är svårt att råda.
Vad känner du själv för?

Som jag tänker när det gäller mig själv så vill jag absolut inte göra en op.
Jag vet att jag när jag är viktstabil vill leva så naturligt och ekologisk som möjligt, kanske lite raw-inspirerat med lite touch av medelhavs stuk men där är jag inte ännu på långa vägar och säkert år med.
Just nu kör jag pulverdiet för jag vill komma igång få ur alla gifter och kanske våga hoppas på en baby så småning om men det är som jag tänker.

Hoppas du finner din väg

Svar: Problemet är ju att jag inte vet vad jag känner mer för...utan båda tilltalar mig..hm...
pcoslife.blogg.se

2014-09-30 @ 18:59:20
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: