ZtorZillen

2014-05-08
20:40:19

2014 - Ett sötare blod
 
"Med kolesterolet i fokus har forskare gett oss kostråd: dra ner på fettet. Mindre fett i maten skulle också göra oss smalare. Men det har blivit precis tvärt om. En epidemi av fetma och diabetes har drabbat stora delar av världen. I Ett sötare blod granskar vetenskapsjournalisten Ann Fernholm historien bakom våra kostråd. Hon ger en ny bild: socker höjer dina blodsocker. Det triggar en inflammation som påverkar hela din kropp: hjärta, hjärna, blodådror och muskler. Aldrig tidigare har mänskligheten ätit så mycket socker som nu. Boken Ett sötare blod visar hur snabba kolhydrater kan påverka allt från nyföddas vikt till tidpunkten för puberteten, möjligheter att bli gravid och risken för cancer. Det är en lättläst berättelse om hur din hälsa påverkas av vad du äter. Spännande som en thriller och lättillgänglig även för den som inte har vetenskaplig skolning. Malin Nordgren, Dagens Nyheter Författaren har doktorerat i molekylär bioteknik och vet hur man läser forskarrapporter. Slutsatsen hon drar är en riktig rysare: Socker ger dig hjärtinfarkt, socker gör dig dement, socker eldar på din cancer, socker stör din ägglossning, socker dödar i förtid..."
 
En av årets första utlästa böcker! Äntligen....
Gillar den riktigt mycket!
Av någon märklig anledning har jag liksom inte kommit till skott tidigare...
När jag såg någon tipsa om denna bok på facebook blev jag så sugen att läsa den.
Speciellt intressant tyckte jag att delen om diabetes och PCO/PCOS var.
 
Just nu håller jag ju själv på med att mäta mitt blodsocker och försöker hålla koll på detta..
Skriver matdagbok för att se hur min kropp reagerar på olika måltider/råvaror.
Intressant, ser det som en möjlighet att lära känna min kropp.
Boken gjorde mig ilsken gällande kostråden till diabetiker.
Ringde min mormor som bekräftade att hon fått liknande kostråd som Ann tar upp som dåliga exempel.
Min mormor råddes att dricka juice eller ta en macka eller en kaka om hon har för lågt blodsockervärde...
Kan känna att det är kontraproduktivt att sträva att få ett jämnt blodsocker, och sedan äta socker och medicinera...ja, vad vet jag...jag är ju ingen läkare. Jag kan bara prata för min egen del.
Det jag kan konstatera (återigen) är att min kropp inte klarar av för mycket kolhydrater, i alla fall inte i form av gluten eller socker eller fruktsocker.
Ingen nyhet, men intressant att se det svart på vitt och att det inte bara är "i mitt huvud"..
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: