ZtorZillen

2014-08-25
20:28:16

Bättre sent än aldrig
Igår hade jag session nummer 2 med min PT.
Vikt 91, 7 kg. Första delmål: under 90 kg.
Jag är så glad och tacksam att han har tagit an mig, för just nu känns det mesta piss. Både viktminskningsmässigt och träningsmässigt har jag tappat inspirationen. Jag behöver ett mål att sträva mot och något som inte är så fokuserat på bebisverkstaden! Jag är så trött på att bli ifrågasatt om jag verkligen äter som jag borde, om jag verkligen tränar som jag borde...självklart gör jag inte det! Då hade jag inte varit så stor..nu ska det dock bli ändring på detta.
 
PT Anton har nu tagit sig an mig och vi ska träna ungefär varannan vecka i höst. Emellan dessa sessioner/pass så får jag lite läxa. Andningsövningar och pass som jag ska göra ett visst antal gånger per vecka.
 
Eftersom jag gick och gjorde illa mig i knät...eller slog upp en gammal skada i vänstra knät, så blev passet lite annat än vad han tänkt från början. Förra veckan kom vi ju hem från fjällvandring och han tror att det är för mycket vandring som orsakat detta. Framsidan lår har aktiverats för mycket och jag svankar för mycket = obalans = risk för skada = ONT!
 
I lördags kunde jag inte sluta gråta, pga smärtan och alla minnen kopplade till smärtan i knät.
Jag smörjde knät med aloevera heat lotion och sedan hade jag på mitt knäskydd och körde ett pass för överkropp. Det fungerade, ringde Anton och meddelade att jag gjort illa mig tidigare på dagen. Under natten så vaknade jag ett flertal gånger av smärta, men...när jag vaknade på morgonen var jag mest öm.
 
Anton kom hem till mig och vi körde ett kombi-pass.
Det blev ca 45 minuter effektiv träning med 3 minuters vila. Och jag känner att pulsen snabbare går tillbaka till normallägen denna gång än första gången! Så jag är riktigt nöjd med gårdagens träning. Förutom den "vanliga" träningen så fick jag också tips om hur jag ska gå i trappan för att minimera belastningen och risken för att skada knät igen. Fick även tips på rehabträning för knät.
 
Gårdagens träning bevisade för mig själv, ytterligare en gång att jag faktiskt klarar mer än vad jag tror. Speciellt intervallträning. Vi gjorde 10 sekunders aktivitet på crosstrainern (så fort jag kunde), 10 sekunders vila detta upprepade jag 10 gånger. Sedan gjorde vi om träningspasset och sedan avslutade vi med intervallerna igen. Båda gångerna trodde jag verkligen att jag skulle spy och svimma samtidigt, men det gjorde jag inte. Jag klarade det! Även om jag flåsade som en flodhäst när jag låg på min yogamatta för att återfå andningen, så var jag stolt som en tupp. Man kan inte lära sig springa innan man kan gå.
Jag kommer att lyckas och nu tror jag på det också! Jag är så imponerad av mig själv och har blivit inspirerad att fortsätta!
Tack Anton!

Kommentarer:
#1: Minendie

Vad härligt att ni lyckades vända på känslan. Jag är tillbaka i bloggvärlden så jag ska peppa dig :)
Vi vandrade i Vålådalen en gång och i Tänndalen andra gången. Jag tyckte bäst om Vålådalen men resorna var väldigt olika. I Vålådalen gick vi en slunga på tre dagar och både i fjällstugor. Till Tänndalen var det bussresa med dagsturer och gemensam middag varje kväll. Jag gillade upplägget på Vålådalsvandringen bäst. Men både hade fantastisk, men olika, natur.

Svar: Åh, det låter spännande! Hur bokade ni resan till Vålådalen då?
pcoslife.blogg.se

2014-08-25 @ 22:05:12
#2: Minendie

Den resan gjorde vi med idrottsföreningen på mitt dåvarande jobb. Min första fjällvandring :)

2014-08-31 @ 19:56:36
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: