ZtorZillen

2013-11-04
21:28:29

Frågor igen! (jobb)
Så om barnet kommer med exempelvis en bror och hans familj då räknas barnet som ensamkommande?
-Japp!
 
Är det alltid så?
-Om barnet är under 18 år är det alltid så. OM barnet/familjen berättar för Migrationsverket hur släktskapet ser ut. En del ljuger ju om det och kallar då sin bror för "pappa"...
 
Många gånger mötte jag unga tjejer som " fått hjälp" att fly med typ grannfamilj. I fler än ett fall misstänkte jag att de blev hjälpta för att de blev en ekonomisk vinst för familjen. Att de " jobbade av" den skuld deras familj satt i efter att ha betalat "hjälpfamiljen" om du förstår vad jag menar. Ofta slet de med barn , tvätt, städ, matlagning osv som livegna. Tragiskt.
-Det är tyvärr ganska vanligt, just när flickor kommer med en annan familj. Tyvärr är det ett fenomen som många känner till, men också något som inte alla känner till och då extra viktigt att myndigheter/skolpersonal/fritidsledare/andra vuxna är uppmärksamma på flickan och hennes mående. Misstänker man detta som privatperson eller kommer i kontakt med en flicka/pojke där man misstänker att så här är fallet, prata med socialtjänsten...så att vi får en chans att hjälpa barnet. Vi är faktiskt inga onda människor som jobbar på soc, de flesta av oss är till och med ganska snälla!
 
Hur ser fördelningen flickor pojkar ut?
-En klar majoritet av de som kommer som ensamkommande är pojkar. Tidigare år har det varit afghanska pojkar mellan 16-18 år. Som dom själva uppger, personligen tror jag ju att flera ljuger om sin ålder. Viktigt att veta är även att de ljuger både upp och ner, så att säga. Jag har några pojkar som säger sig vara 16 år, men jag är ganska säker på att de är närmare 14 år, till exempel. Det är också olika i olika kommuner, vissa tar bara emot tjejer, vissa bara pojkar och vissa kommuner tar både och. Efter årsskiftet kommer kommunerna ha ännu mindre att säga till om och då är det helt upp till Migrationsverket att välja vart barnen ska bo...eller rättare sagt vilken kommun som ska ansvara för boendet.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: