ZtorZillen

2013-05-18
17:55:02

Omplantering
 
Har ju tidigare förklarat hur man omplanterar en orkidé...tänkte nu visa det med lite bilder också!
Genomskinliga krukor är det som orkidéerna trivs bäst i...iallafall om man har vanliga brudorkidéer!
 
Hur orkidén mår, avgör om jag tar okridéjord eller om jag tar vitmossa. I detta fall blev det vitmossa.
Som ni ser på orkidén nedan så har den lite skrumpna blad.
Vad som oftast orsakar detta är att luftrötterna håller på att ruttna. De har fått för mycket vatten..och vattnet rinner inte helt igenom jorden utan har förmodligen stannat kvar och skadat rötterna.
 
En del tror att det här betyder att orkidén vill ha mer vatten. Och så vattnar man extra mycket och strax dör lilla plantan. Men..det ska jag alltså försöka förhindra här...
 
 
Klippte bort de ruttna luftrötterna. Sedan var det dags att blötlägga min torkade vitmossa. INTE renlav som man har i ljusstaken vid advent..nej, riktig vitmossa ska det vara..
Det är läkande och närande för rötterna.
 
 
 
Färdigt!
Nu gäller det att hålla mossan fuktig...sedan får vi se om orkidén tar sig eller inte..det kan dröja ett par månader.
Men jag är envis och hoppas på att den överlever och tar sig fint. Vill inte slänga blommor i onödan..
 
 

Kommentarer:
#1: Eleonor

Vilket bra inlägg!! Jag har nyss fått en Orkidé av min svärmor, och jag hade ingen aning om att den inte tyckte om vatten på det sättet. Jag visste att den inte var som andra blommor, men inte att den dog så lätt av för mycket vatten. Ska se om min överlever :)

Spännande!

Svar: Tja, jag har lärt mig på det hårda sättet...hehehe! Tack för responsen! Lycka till med din orkidé! De är tåliga, men inte speciellt vattenälskande ;)
pcoslife.blogg.se

2013-05-18 @ 21:15:07
#2: jannica

Oj vilken kunskap du kan om blommor :)

Svar: Nja...om orkidéer..inte blommor generellt ;)
pcoslife.blogg.se

2013-05-19 @ 17:07:27
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: