ZtorZillen

2013-05-21
09:00:00

Lev enklare
 
Seriöst. Detta är årets bästa bok.
Det är svårt att beskriva vad denna bok innehåller. Det är liksom lite av allt. Författaren resonerar kring vad man behöver i livet och hur man på olika sätt kan leva enklare. För mig har boken varit lite av en väckarklocka. Som författaren påpekar flera gånger, om du inte är nöjd med ditt liv måste du börja göra saker annorlunda. Titta på ditt liv och se vad vill jag prioritera? Vad är viktigt för mig?
 
 
"Skaffa dig ett liv före döden! "Den som har mest grejer när han dör vinner", västvärldens mantra har visat sig bara vara en trist tävling som inte gör någon särskilt lycklig. Att frivilligt leva enklare och medvetet se över sina vardagsval är ett sätt att ta ställning och att dra sitt strå till stacken för en hållbar personlig och global utveckling. I den så kallade "Simple living"-rörelsen ligger fokus på personlig utveckling då allt fler vill ta större ansvar, men vill göra det på sitt eget sätt. "
 
En av de saker som tilltalade mig mest, var hennes beskrivning av hur man i västvärlden tycker att det är helt okej att ärva andra människors bebiskläder och att det är okej att inte betala tillbaka till den man fick det av...utan att man då bara "betalar vidare" genom att ge sina bebiskläder vidare till några andra föräldrar när min bebis vuxit ur kläderna. Det hon påpekade var också att det är mycket synd att detta mest gäller bebiskläder...och inte vuxenkläder, eller smycken, eller inredningsdetaljer osv osv. Detta har jag nu tagit fasta på..och försöker nu när jag rensar i mitt hem att verkligen fråga folk runt omkring mig om det är någon som vill ha det jag rensar ut. Det kan ju faktiskt vara någon annans skatt!
 
Detta är en superbra bok som jag rekommenderar till alla! Ett måste-läs!
 
 

Kommentarer:
#1: Tackan

Låter som en bok jag borde läsa.

Det är intressant det där med kläder till barn , vi har fått 80 % av alla kläder och med uppmaningen ge bara vidare sen :-)


Svar: Va spännande! Så det stämmer lite då...!
pcoslife.blogg.se

2013-05-21 @ 21:15:14
#2: Tackan

Ja och när jag tänkte på det lite till insåg jag att väldigt mycket som vi har hör hemma har vi fått antingen i första eller andra eller sjunde hand. Det är ju rätt häftigt faktiskt . Köksbordet, soffan uppe, alla gardiner nästan, blomkrukorna , utemöblerna, elvispen osv och då räknar jag inte in ärvda möbler .
Soffan uppe är i skinn från typ 80 och rätt ful men väldigt skön. Min bästa kompis mamma köpte den och efter det har min kompis haft den, hennes styvbror och sen har vi den. Bara dom ett exempel.
Kanske handlar det lite om prestige löshet ... Att man vågar ta emot andras "skräp" och att man vågar erbjuda sitt eget skräp till andra :-)

Kläder är också en sån sak vissa plagg har nog gått fram och tillbaka typ tre gånger då vi är tjocka och smala lite olika till och från jag och mina kompisar :-)

Svar: Älskar tanken på att dela med mig av kläder..det gör liksom lite "ont" att bara skänka bort till Röda korset..som jag gör nu..
pcoslife.blogg.se

2013-05-22 @ 19:50:34
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: