ZtorZillen

2013-05-06
23:25:32

Dag 185
 
Dagens tema är hälsa i form av tvätt...
De flesta av oss tvättar med vanligt tvättmedel. Men vet vi egentligen hur det påverkar oss? Jag har på senare år blivit allt mer skeptisk mot att göra som jag "alltid har gjort" eller "som alla andra". Och börjat fundera på vad jag gör själv...hur påverkar mina vardagsval min hälsa? Inte bara vikt...utan hälsan generellt. Det var så det började att vi testade att köpa såpnötter. Vi köpte den där förpackningen ni ser ovan..det stod att det skulle hålla ett år ungefär..beroende på hur ofta man tvättar. Hejhopp! Det var nu snart två år sedan och vi har ännu inte använt halva påsen och jag tycker det fungerar bra! Det tycker sambon också! Och jag som har känslig hud uppskattar nu att jag inte får några reaktioner ALLS på nytvättade kläder...!
 
Så detta är verkligen något jag kan rekommendera! Är just nu inne i en liten nördperiod där jag försöker hitta mer miljövänliga val i vardagen...detta är kanske ett steg? Å ena sidan...är det frakten...men...om ni har bättre idéer är det välkommet! Alla "huskurer" eller så..tips i vardagen, tas tacksamt emot!
 
Idag hann jag också träna powerwalk i 40 minuter och sedan styrketräning på det i 20 minuter! Härligt!
 
Maj är nog min månad ;)

Kommentarer:
#1: Eleonor

Fränt, hade aldrig gört talas om detta innan. Jag har också känslig hud, så kanske borde pröva detta.

Svar: Ja, men gör det! Det finns prova på-påsar man kan köpa...för ca fem tvättar...då ser man ju om man tål det eller inte!
pcoslife.blogg.se

2013-05-07 @ 22:12:00
#2: Kattis

Åh, åh, åh! Haha sånt här älskar jag! Har du facebook? Isåfall rekommenderar jag att du går med i en grupp som heter NoPoo - Vi som inte använder schampoo (https://www.facebook.com/groups/114864358555429/) LÅT DIG INTE AVSKRÄCKAS AV NAMNET! Man får använda schampoo om man vill ;) och vi snackar om massor som inte rör hårvård! En annan grupp är Miljövänligare vardagsliv (https://www.facebook.com/groups/279469128757971/) som kanske inte låter lika skrämmande hehe :)

Mitt bästa tips är nog bikarbonat, denna fantastiska uppfinning. Att städa med, att dricka för bättre hälsa, att ha i ansiktsmask. Finns sååå mycket kul!

Svar: ÅH! Va intressant! Ska gå med i de grupperna direkt (jag använder inte heller schampoo)!
pcoslife.blogg.se

2013-05-10 @ 12:48:03
#3: Kattis

Men va kul! Hur tvättar du håret? Jag växlar lite mellan bara vatten, balsam och african black soap :) jag är en av dom som godkänner medlemar i nopoogruppen! Blir du godkänd av en vars namn antyder att hon är en kunglighet så är det jag ;)

Svar: Bara balsam..men är lite nyfiken på att testa andra metoder också!
pcoslife.blogg.se

2013-05-10 @ 21:44:20
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: