ZtorZillen

2013-01-07
08:28:00

Frågestund

Fick denna kommentar för några dagar sedan...men minns inte riktigt från vem;

 

Jag, som tar socionomexamen om mindre än tre veckor, skulle gärna höra om hur det var att komma som ny på jobbet, fick du mycket introduktion av erfarna kollegor, hur kändes det, hur snabbt har du växt in i jobbet osv. :P

 

Jag har ju varit på tre olika socialtjänster, sedan jag tog examen för tre år sedan. Så det har varit olika kan jag säga, vad gäller introduktionen. Det som har varit bäst är att jag på alla tre socialtjänster fått en så kallad "mentor". På kommunen i Norrland hade vi till en början även avsatt tid de första veckorna ca tre timmar/vecka då jag och min mentor gick igenom veckan som varit och veckan som skulle komma. Vi pratade om allt mellan himmel och jord. Om saker som var svåra och saker som var lättare. Hon läste igenom mina utredningar, överväganden, genomförandeplaner, vårdplaner osv osv.

Mitt första jobb..var sämre. Där fick jag inskolning i datasystemet men fick i övrigt en hög med 35 klienter och uppgiften att träffa alla minst en gång i månaden och sedan betala ut försörjningsstöd om jag ansåg att de hade rätt till detta. Det var min introduktion. Så. MEN å andra sidan satt jag granne med min mentor och hon svarade på alla frågor jag hade, väldigt vänligt bemötande. Nackdelen kände jag var att hon aldrig "visade" mig. Jag fick vara med på ett möte, sedan förutsatte de liksom att jag skulle kunna det där...där hade jag en väldigt bra chef också som hade "öppen dörr", dit kunde man komma jämt eller skriva en lapp till henne så återkom hon inom någon timme och hjälpte mig direkt. Så jag fick bra stöd på det viset. Hade också en del jobbiga klienter som var hotfulla, där fick jag också massor av stöd och chefen erbjöd sig att vara med på en del möten där jag inte kände mig trygg. Hon var kanon med andra ord!


Så min erfarenhet är olika vad gäller introduktion. Själva jobbet har jag lärt mig snabbt. Det som varit tuffare har varit att komma in i "gänget" så att säga, men det har blivit lättare för varje gång jag bytt jobb. Det är också något vi på den socialtjänst jag jobbar på just nu pratar om. "Hur kan nya känna sig mer välkomna i gruppen". Det är en del som påpekat att det är svårt. Men jag tror att det oftast beror på att man snabbt tar nya "för givet". Om den nya inte säger till eller frågar, så antar man bara att det går bra. Det är vi nog lite sämre på att uppmärksamma varandra..på soc. Det jag gillat bäst med mina kollegor och som även förvånade mig under praktiken, var att alla har kvar sin humor. Även om vi omges av mycket sorgsenhet och olycka, så håller vi humöret uppe och skämtar och driver med oss själva och varandra. Just kollegorna har jag alltid kännt stort stöd av, så väl när jag var ny som socionom och när jag varit ny på en arbetsplats...

 

Hoppas du kommer trivas med att jobba som socionom! Å grattis till examen!

 


Kommentar:
#1: Malin

Det var jag som frågade. Tack för ditt svar! :)
Ska bli roligt att få börja jobba sen!

Svar: Just det! Va roligt, du får skriva om det sen!
pcoslife.blogg.se

2013-01-08 @ 10:52:43
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: