ZtorZillen

2012-09-08
14:22:00

Saltsug
 
Fick ju tipset här av en läsare...att mitt saltsug kanske egentligen grundar sig i vätskebrist. Vilket känns helt troligt eftersom jag är ganska kass på att dricka...jag vet inte varför. Men det är liksom svårt att få i mig vätska. Är det fler än jag som känner det samma? Känner flera som känner samma inför mat, vilket då aldrig varit mitt problem. Mat är lätt. Men vätska. Det är svårt. Hur ska jag få i mig tillräckligt? Vad är tillräckligt? Har en enlitersflaska på jobbet som jag fyller varje morgon och som jag har som ambition att dricka upp innan lunch. Fungerar oftast. Men vad är tillräckligt? Och varför slutar inte detta förbannade saltsug?
 

Kommentarer:
#1: Joo

Jag personligen dricker också alldeles för lite under en dag. Till frukost blir det ett glas juice, till lunch blir det två pyttesmå glas vatten, till middag blir det, om jag har tur, ett glas vatten. Under resten av dagen har jag precis som du en flaska jag fyller på under dagen och har som ambition att dricka upp under dagen, men det händer nästan aldrig. Jag har alltid tyckt det är tråkigt att dricka, men nu har jag fått tillsägelse att jag måste dricka mer. Tydligen har man lättare att samla på sig vätska under en graviditet om man inte dricker än om man gör det.

Svar: Jaså? Det hade jag ingen aning om...intressant!
pcoslife.blogg.se

2012-09-09 @ 15:46:46

Nu ska vi se!

Kan mycket väl vara så att saltsuget beror på vätskebrist, du tränar ju också en hel del, så det gör suget än mer troligare! Jag blir ofta tufft sugen på salt (oftast lakrits) efter ett pass där jag svettas mycket. Huvudvärk och en tung känsla i kroppen dagen efter plussar på det faktum att jag trots påfyllning fått för lite vätska.

Det är lite olika hur mycket man behöver, men ca 1,5 - 2 liter om dagen, tränar du är det mer. Det finurliga (svåra) är att kroppen kan bara ta upp ca 2 dl per timme så att häva i sig resulterar bara i att man får springa och kissa. Så, dricka långsamt, små mängder och ofta är lösningen.

Efter att du har tränat är det oerhört viktigt att du fyller på och här kan du ösa på. När du sedan slutat att kissa (ofta) är kroppen i balans igen.

Svar: Hm...har nyss investerat i en rosa vattenflaska som jag ska ha med mig på jobbet tänkte jag...så blir det "roligare" att dricka vatten!
pcoslife.blogg.se

2012-09-15 @ 23:28:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: