ZtorZillen

2012-09-12
19:10:40

Bantningsberoende?
I dag hade min sambo en intressant teori som jag måste dela med mig av...
Det slog mig idag att jag inte hade vägt mig i måndags, då jag skulle ha vägdag. Jag berättade detta för min sambo och sa samtidigt att jag är ledsen över att jag inte tar detta på större allvar än vad jag gör. Att jag inte är mer engagerad än vad jag är...
 
 
Min exeptionellt intelligenta sambo funderade ett tag och frågade sedan om jag hade en identietskris.
-"Hur menar du nu?"
-"Tja, du har två tydliga beroenden i ditt liv: matberoende och bantningsberoende. Du är helt klart beroende av quickfix och älskar att läsa på om dieter osv".
Först kände jag mig riktigt sårad, sedan tänkte jag efter...
 
Det ligger något i det han säger.
Han fortsatte.
-"Du har jobbat stenhårt på att bli av med ditt matberoende och är snart fri..du har också jobbat med ditt bantningsberoende och är snart fri...du börjar må bra i den kroppen du har...du kanske är uttråkad? Och har en liten identitetskris? Vad ska du göra nu liksom? Vad är ZtorZillen utan sin kroppsfixering?"
 
BULLSEYE!
 
Jag tror han är något stort på spåret...
 

Kommentarer:
#1: Minendie

Vilken klok sambo du har. Det var tänkvärda ord.

Svar: Ja, ibland blir vi båda förvånade av hans tankvärda ord ;)
pcoslife.blogg.se

2012-09-12 @ 19:59:11
#2: Linda

Det var klokt av din sambo tycker jag. Det kanske är något att fundera på. Och det kanske är dags att finna dig och inte den dig du trott att du är?

Svar: Jo, men hur gör man det då?
pcoslife.blogg.se

2012-09-12 @ 20:54:59
#3: Anna

Jag känner igen det där. Vem är man utan sin "definition"? Jag hoppas du hittar något alldeles fantastiskt att definiera dig som istället! :-)

Svar: Bra skrivet, Anna..som alltid! Exakt de orden jag ville få fram med detta inlägg! :D
pcoslife.blogg.se

2012-09-12 @ 21:24:38
#4: Annika

Klok som en bok, din man!!!
Du kommer att bli bästa du när allt faller på plats
Kram till dig!

Svar: Vilken fin kommentar, den värmde riktigt djupt i hjärtat. Tack så mycket för det!
pcoslife.blogg.se

2012-09-12 @ 23:00:31
#5: Anneli

Var rädd om din sambo - klokskap som hans är sällsynt.

Svar: Will do ;)
pcoslife.blogg.se

2012-09-13 @ 08:43:43
#6: emsut.


Tänkvärt!

Svar: Emma! Va roligt att "se" dig, det var länge sedan!
pcoslife.blogg.se

2012-09-13 @ 11:09:22
#7: alexandra

jo, det är klart du inte ska bry dig om vikten om du inte har ont av den :) ... vet inte hur mkt övervikt du har, men om du nu har pco kan de vara bra att inte vara för överviktig om du vill ha barn i framtiden. Huvudsaken är väl att man mår bra och är lycklig :)

Svar: 45 kilos övervikt :( Jo, å det vill jag ju verkligen ha, barn alltså!
pcoslife.blogg.se

2012-09-13 @ 12:42:43
#8: Linda

JA det är ju det som är en nöt... Jag tror man får börja med att fundera på om man är där man vill vara i livet. Eller om man är på väg dit så klart. Vad vill man göra, vad har du för tankar och drömmar. Vilka förhoppningar har du? Typ sånt

Svar: Mmmm..tåls att funderas på...
pcoslife.blogg.se

2012-09-13 @ 14:05:52
#9: Joline

Wow! Vilken smart kille du har! Jag kan ju inte svara för om det stämmer exakt på dig men jag tycker det låter otroligt klokt och jag tror att många befinner sig i just den sitsen!

Svar: Kan bara hålla med dig!
pcoslife.blogg.se

2012-09-13 @ 19:26:02
#10: Emma

Tänkvärda ord som jag tar med mig nu när jag är i början av min viktnedgång
Ska läsa mer hos dig nu

Svar: Man tackar, roligt att du tog dig tid att lämna en kommentar!
pcoslife.blogg.se

2012-09-14 @ 06:12:51

Mycket klok man! Ja, vad är vi utan våra beroenden och sökande? Vi är så klart massor, men det är inte alltid vi vet hur den personen egentligen är. Vad som gömmer sig bakom.

Jag lärde mig en sak som mentor till kvinnan som har anorexi. Det finns nämligen en stor rädsla hos många att bli friska, dels för att de ska sluta att bli "sedda" att anhöriga och vänner helt plötsligt ska sluta att bry sig om dom när de tillfrisknat. Och, att de vet inte vilka de är utan sin sjukdom. Då väljer de hellre att stanna kvar i sin sk "trygghet" än att kämpa sig fria och bli friska. Man vet vad man har, men inte vad man får..på bekostnad av mycket i livet.

Svar: Otroligt mycket som ligger i det du skriver...tror det är helt sant. Och delvis sant i mitt fall, tror att jag i flera år inte klarat av att gå ner i vikt just på grund av den rädslan!
pcoslife.blogg.se

2012-09-15 @ 23:41:44

Du är inte ensam! Som du ser är de olika beroenden och självförstörelse beteendena inte så långt ifrån varandra... Och är det inte märkligt att vi vet vad som är bra för oss ( att bli friska) men ändå väljer vi att stanna kvar i det andra som gör oss illa. Det påminner mig om att jag har ett mail att skicka till dig :)

Svar: Just det!
pcoslife.blogg.se

2012-09-17 @ 05:46:40
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: