ZtorZillen

2012-10-02
22:17:26

När vet man när man bara ska ge upp?
För er som följt min blogg, känner till att jag varit i kontakt med sjukvården på diverse utredningar och provtagningar. Allt började med att jag sökte för att jag ville få hjälp med min övervikt. Igår ringde jag till dietistmottagningen här i kommunen. De meddelade att jag var tvungen att träffa en läkare för att få en remiss till dem. Jag informerade att jag träffat en läkare som remitterat mig i ett annat landsting, men att jag då stått i kö till dietisten i ca ett år. Det spelade ingen roll. De ville jag skulle boka en läkartid för att läkaren skulle bedömma mitt behov.
 
Idag fick jag ett brev från min läkare i norrland. Bättre sent än aldrig?
Det stod att hon försökt fått tag på mig, eftersom jag ska på flera provtagningar, gällande mitt höga värde av kortisol, som jag hade i januari. I JANUARI. JANUARI. Nu passar det. 9 månader senare. Bravo. Starkt jobbat. Snabbt och effektivt.
 
 
Nu känner jag mig bara trött. Trött och utelämnad. Hjälplös. Vad ska jag göra. Orkar jag ens bry mig längre. Känns som om jag bara blir bollad fram och tillbaka. Och vad har jag fått för hjälp? Ingen. Det har bara konstaterats att jag har PCOS och att jag har högt kortisolvärde pga stress. Förmodligen jobbrelaterad stress. Jaha. Tackdå.
 
Vad ska jag nu göra då? Känner mig lost.

Kommentarer:

Nej, nej. Du ska inte ge upp. Du ska ringa vårdcentralen, kräva en akuttid, visa brevet från din norrlandsläkare och kräva en remiss till en endokrinolog. Dina bekymmer med hormoner måste utredas nu. Både PCO och högt kolesterol leder till övervikt, men orsaken är viktigast att komma till botten med. Akupunktur i öronen hjälpte mig mot stress, yoga och meditation också. Du måste nog träna återhämtning varje dag. Var rädd om dig!

Kram, Pernilla be

Svar: Vad är en endokrinolog?
pcoslife.blogg.se

2012-10-02 @ 23:35:14
#2: alexandra

Blir arg när jag läser det, tycker sjukvården suger (dock inte alltid) fick en remiss till en dietist och hon är bra, jag går på gruppmöten nu med 3 andra, pratar doch inte mat utan får mer pepp för att handskas med sin situation. Förstår dig verkligen, man blir så trött över att man själv ska få kämpa bara för att få hjälp. Själv fick jag läsa på som en idoiot och sedan gå till flera läkare för att få den medicinen jag ville pröva ( ingen ville skriva ut den till mig) kom till den tredeje läkaren, som var en privat gynekolog, han gav mig medicinen på 2 sekunder...... och vet du vad den funkade, de tragiska var att alla andra läkare vägrade ge mig den ( varför vet jag inte, då den inte är "farlig")... så trött på folk inom vården som är okunninga och som bara viftar bort problem. Tycker du ska gå till en privat läkare ( tror gyn om det är pcos grejer) för att ta prover och få hjälp... det går snabbare då. Men väldigt viktigt hörd dig för innan du går till gynläkare, så du inte blir arg eller besviken som mig ( jag sökte runt på nätet efter vad folk rekommenderade)

Svar: Tack för tipset!
pcoslife.blogg.se

2012-10-03 @ 18:20:01

Ger upp gör vi absolut inte, Zillliz!!

Boka en tid hos en ny läkare i din nya kommun så snart du kan. Det finns ju faktiskt även en vårdgaranti att luta sig mot, sök på nätet om dina rättigheter! Berätta sedan för DEN LÄKAREN att du redan väntat väldigt länge på att få hjälp och att vänta, bara gör att du mår än sämre pga av den stressen som väntandet gör. Förklara din situation och be om hjälp, även om du är ilsken. Ge det en chans och utgå sedan från vad du får för bemötande.

Jag finns med dig hela tiden.

Svar: Tack!
pcoslife.blogg.se

2012-10-06 @ 16:39:51
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: