ZtorZillen

2012-10-07
16:10:00

Känslor...
Hallå...
Jag vet att det var ett tag sedan jag skrev något "tjockis"-inlägg...
Så här kommer ett.
Jag vet inte längre vad jag känner inför min kropp. Jag har börjat meditera mer regelbundet nu, och medvetet valt mantran som har med att acceptera mig som jag är, att älska mig själv, att skönhet kommer inifrån. Att lycka är viktigare än skönhet och så vidare.
 
Det märkliga är att det fungerar. Det är sant. Jag börjar se mig själv i spegeln, och verkligen se. Min sensei, ville att jag skulle göra en spegel-övning, där jag ser mig själv i ögonen och säger något snällt. Det kanske verkar väldigt banalt och enkelt, men det är inte det. Verkligen. Det är svårt att se mig själv i ögonen och erkänna att det är jag som står bakom de värsta trackasserierna mot mig själv. Det är jag som har fortsatt att ogilla mig själv och tänka dumma saker om mig själv, även när mobbarnas skrik och slagord tystnat sedan länge...

Tja, vad är det jag vill säga med detta då?
Kanske att det inte är så farligt att vara tjock. Att det inte sitter i fettet, utan i huvudet. Jag vill fortfarande gå ner i vikt. Men av andra anledningar. Och jag tror att jag behöver min meditation. Regelbundet. Det är det jag har kommit fram till, under min veckas funderingar kring just "vad är det jag vill"? Jag vill minska i omkrets, vikten har mindre betydelse. Jag vill hitta kläder som är fina, som passar. Jag vill må bra, jag vill älska mig själv. Meditationen är en del av det. NU fortsätter arbetet. Men för er som aldrig testat meditation, så ber jag er att testa...det är verkligen värt det och det förändrar ditt liv! Jag lovar!

Kommentarer:
#1: Susanne

Varma söndagskramar

2012-10-07 @ 19:18:58
#2: Anna

Underbar läsning, fast tuff också. Det är inte lätt att möta sig själv, att verkligen se. Men det är härligt när man börjar komma förbi det. Jag är inte där du är än, men för första gången kan jag se mig själv i en spegel och tänka "jag är nog rätt fin ändå".

2012-10-07 @ 20:32:36
#3: Annika

Jättebra med meditation. Jag har oxå börjat med det.
Kram kram

2012-10-07 @ 23:14:01
#4: Linda

Jag tror helt och fullt på att enda sättet att verkligen komma någonstans med sig själv är genom att acceptera den man är. Man behöver inte acceptera val man gör, man behöver inte vara 100% nöjd med sig själv, men man kan acceptera hur man är och ser ut och därmed slippa så mycket ångest som ökar det negativa tänkandet. Att acceptera innebär inte att man inte vill förändra, men det innebär att man ändrar sitt tankesätt och i den vevan också lär sig hantera negativa tankar, etc. Meditation och mindfulness är något av det bästa som hänt mig, så jag håller tummarna för att det gör lika mycket gott för dig :)

2012-10-08 @ 08:06:57

Den övningen (med spegeln)är verkligen tuff och jag tycker det är starkt av dig att hålla kvar vid den. Att meditationen gör dig gott är det ingen tvekan om, så uppmanar dig och mig att fortsätta! För det gör vi verkligen tillsammans! Dina mål är nu tydliga, vilket de inte var för några månader sedan och din längtan efter din vikt nedgång är stark. Det gäller att hitta rätt väg och få ett hållbart resultat genom att börja tycka om sig själv, precis det som du är inne på. För går man ner först i vikt, innan man smakat på kärleken till sig själv, är det lätt att tro att kärleken sitter i vikten....Och det gör den ju ärligt inte. Tror du förstår vart jag vill komma.

Svar: Ja, det gör jag! :D
pcoslife.blogg.se

2012-10-09 @ 12:57:04
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: