ZtorZillen

2012-10-06
11:50:29

Buzzning- OBH Nordica Hercules Kitchen Machine
 
 
 
En av de första sakerna vi gjorde när vi var nyinflyttade var att testa vårt nya tillskott i familjen. Herr Hercules. Även känd som OBH Nordica Hercules Kitchen Machine. Ingen av oss (jag eller sambon) har tidigare ägt en köksmaskin, även om vi har pratat om att köpa en. Så vi blev jätteglada när vi fick möjligheten att buzza den. Egentligen är det ju jag som ska buzza, men min sambo blev så imponerad att även han tog på sig uppdraget att buzza.
 
I alla fall. Det första vi skulle göra var att diska alla delar. Hittills var allt lätt och smidigt -gillas! Som sagt varken jag eller sambon har ägt en sådan här sak innan, så vi gillade verkligen att den var lättbegriplig.
Användarvänlig och inte alls svår att förstå sig på, även om vi aldrig sett en köksmaskin innan Hercules gjorde entré i våra liv.
 
 
Vi bestämde oss för att testa med att först baka matbröd. Chilibröd, blev det.
Bunken var stor, vilket var både bra och mindre bra. Dels så får man ju i mycket, men det gjorde också att degkroken inte riktigt "nådde" all deg, speciellt inte när man gjorde en mindre deg. Den kom liksom inte åt helt i botten å i sidorna. Det blev bättre när vi testade att göra dubbelsats..men fortfarande inte helt bra på att komma åt i sidorna...testade också olika hastigheter och funderade på om det var "fel" på användaren eller själva maskinen. Dock har den varit lite sämre på att komma åt på sidorna oavsett om jag gjort kaksmet eller bröddeg...
 
 
Det uppskattades också att det fanns "stänkskydd", eller vad det nu heter. Det behövdes väl kanske inte när jag bakade bröd, men var väldigt uppskattat när jag gjorde mer lös smet, till kakor. Inget mjöl eller smet som stänkte!
 
 
Allt som allt, så tyckte både jag och sambon att det var väldigt smidigt hjälpmedel i köket. Det var också bra hastigheter, där skillnaden inte var så stor, vilket gjorde det mer användarvänligt att sakta men säkert stegra hastigheten så att degen "följde med", eller hur jag ska beskriva det.
Det fanns också många tillbehör, vilket gjorde det lätt att anpassa maskinen till om det var en tyngre deg eller en lättare smet eller om det var en visp man behövde. Plus på den!
 
 
Ja, just det. Brödet, ja....det blev jättebra! Gott också. Bjudit nya arbetskamrater på lite bröd och även familj och vänner har fått smaka på muffins och lite andra bakverk. Min sambo gillade verkligen maskinen och sa att han nu kan tänka sig att baka själv (!!!) också, eftersom det nu blev så lätt!
 
Imorgonbitti ska vi testa att baka surdegsbröd också! Det blir spännande.
För att sammanfatta så gillade jag Hercules, det som var den största nackdelen, var som sagt att degkroken inte riktigt tog all deg, när det var mindre degar...det som var största fördelen var att det var så enkelt att använda. Så nu kommer det med största sannolikhet innebära att jag kommer baka mera!
 
Kommer återkomma med bilder på mina framtida projekt!
På måndag ska jag bjuda på fika på mitt nya jobb!
 

Kommentarer:
#1: Anneli

Har en gammal trotjänare jag - inte alls så där flashig och TV-mässig, men funkar bra. Kanske skulle ta fram den och baka lite bullar en regnig dag som denna?

Bäbisorkidé?? Tar du sticklingar eller? Hur gör du??? Det enda som överlever och dessutom blommar hos mig är just orkidéer....

2012-10-06 @ 13:01:39

Vilken dröm att ha en sån maskin! Ska skaffa så snart som möjligt :)

Svar: Va roligt att höra!
pcoslife.blogg.se

2012-10-06 @ 17:18:09
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: