ZtorZillen

2012-11-06
21:58:00

Dag 4 - sug & ketos?
Det här med lågkalori. Seriöst. Hur tänkte jag där? Jag vet inte om det fungerar...läser en massa bloggar som varit med om den resa jag gör just nu, och jag känner inte igen mig ALLS! Inte ett dugg. 1: jag är inte speciellt hungrig. 2: jag är kissnödig för det mesta, men det har lugnat ner sig idag faktiskt..så det är skönt. 3: min mage pratar!
 
Det är sant. Min mage pratar. Pinsamt värre. Den mullrar och låter. Låter ibland som om den kvider av olycka. MEN jag känner mig inte hungrig. Däremot är jag nu lite orolig över att den låter så mycket. ÄR det något jag gör fel eller? Varför känner jag ingen hunger? Är det något fel på mig? Idag fick jag också ett märkligt sug. ÄGG.
 
Ja, det är sant. Jag har fantiserat om ägg, hela dagen! Det är sjukt, jag vet. Kokta ägg. Stekta ägg. Vändstekta ägg. Omelett. Äggröra...fast ägg-gula, lös ägg-gula. Jag blir galen. Det är sant också. Det är inte alls så att jag driver med er. Jag är supersugen på ett ägg! Vill fuska och koka ett ägg. Ett ägg innehållet ca 75 kcal. Vad gör 75 kcal när man ligger på så lågt kaloriintag som 600 kcal? Eller gör det skillnad?
 
 
 
Är det min kropps sätt att säga att jag behöver mera kalorier? Eller är det min hjärna som spelar mig ett spratt och betyder att när jag väl äter ett ägg kommer det bli flera...och sedan bara lite mer..och lite till..ja, vad händer annars? Jo, jag har börjat stinka från munnen. Andedräkten, not so mysig anymore! Det kan man säga..
 
Så..vad gör då en 80-talist när detta händer? Jo, hon googlar "ketos".
 
"Ketos är ett metaboliskt tillstånd som uppstår när levern i stor omfattning frisätter ketonkroppar i blodet. Triglycerider (fett) bryts ned till fettsyror och dessa omvandlas i sin tur till ketonkroppar av levern. Ketos inträder vid fasta och kan leda till att man får en andedräkt med en lukt av aceton."
 
Med andra ord: Välkommen Mr Ketos.
 
Ni som har erfarenhet av VLCD...kan ni inte skriva och kommentera detta inlägg. Vad hände med era kroppar? Började er mage också att "prata"?

Kommentarer:
#1: Biawit

Om du är sugen på ägg så kan du äta äggvitan, men skippa äggulan då det är äggulan som innehåller mycket mer kcal än äggvitan :)

Svar: Ska fundera på saken...innan jag avbryter detta..det går ju så bra..!
pcoslife.blogg.se

2012-11-07 @ 00:06:03
#2: Lena

Det är inte kalorierna som förstör för dig, det är kolhydraterna som får dig ur ketosen!!

Svar: Självklart! Men viktminskning måste väl ändå ske om man ligger på 600kcal/dag, oavsett om man byter ut 150 kcal mot ex ägg, gentemot en påse? Eller?
pcoslife.blogg.se

2012-11-08 @ 06:30:56
#3: ealina

Nej ett ägg eller tre skulle inte få dig ur ketos :)

Svar: BRA SVARAT!
pcoslife.blogg.se

2012-11-09 @ 11:55:39
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: