ZtorZillen

2012-05-27
10:39:43

Buffé gånger 3
Denna vecka har varit märklig på många sätt...vad hände med motionen? Med motivationen?
Medvetet har jag lagt stort fokus på maten. Kanske för att jag känner mig trygg med mina promenader, jag tror verkligen att det är maten som är den så kallade felande länken. Det är mat-delen som jag måste förbättra!


Denna vecka har jag ätit buffé tre gånger. Kan du tänka dig, TRE gånger på en vecka? Jag som inte ens normalt brukar äta buffé en gång i veckan?! Först så hade vi knytis på jobbet, det var jag och fem brudar till som alla äter LCHF/lågkolhydrat-kost. Alla tog vi med oss en varsinn rätt och sedan var det bara att hugga in. Vad jag åt, ser ni ovan! Kesoplätt, dressing (som jag gjort), ostmuffins och aubergingratäng. Till detta blev det också lime- och kokos pannacotta till efterrätt. Så jag klarade första utmaningen med glans, om jag får säga det själv.

Nästa buffé blev något som jag och sambon brukar äta när vi "firar" saker. Jag vet, inte bra att fira saker med mat, speciellt inte buffé, speciellt inte om man har ätstörningsproblematik! I alla fall blev det tacosbuffé. Eftersom det är så billigt 55 kr, så känns det väldigt "lätt" för mig att inte överäta. Fast det är ju så gott...i alla fall hade jag sagt till sambon att han gärna får påminna mig innan vi tar maten att jag ska se detta som en utmaning. Det gick faktiskt bra, ingen överätning och jag gick från buffén nöjd och glad. Inte mätt, men nöjd och det är där någonstans som jag vill vara.

Tredje gången gillt, som man brukar säga...jag och sambon åt lunch tillsammans på en thaibuffé, han jobbar fredag-söndag 8-22, så vi tänkte äta mat tillsammans på torsdagen så att vi i alla fall skulle ses något. Jag är mindre nöjd med denna gång, även om jag är superstolt över mig själv. Thaimat är väldigt gott och jag visste att detta skulle bli en utmaning. Det svåra var att jag kände mig riktigt ätstörd när vi väl åt där. Jag hängde inte riktigt med i samtalet och mina tankar kretsade kring nudlar och vårrullar. I alla fall så gick jag därifrån med konstaterandet att jag skött mig förutom att jag tagit en vårrulle "påvägen ut", helt i onödan...helt med känslor och inte något som hade med hunger att göra. MEN. Det var i alla fall bra i det stora hela. Nu vet jag att jag kan, om jag vill!  Ett steg närmare friskhet.
Att det sedan blev minus på vågen också denna vecka, är SUPERnice!

Nu går det åt rätt håll! Nästa vecka blir också mycket fokus på den mentala-delen. Tror att jag har hittat en viktig del i det som tidigare saknades!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: