ZtorZillen

2012-03-22
21:32:28

Nöjd?

När är man nöjd egentligen. Kan man någonsin bli nöjd med sin kropp? Känns som om alla har något som de inte gillar. Lockigt hår, rakt hår. Lång, kort. Tjock, smal. Glasögon, sne näsa, stor mun, rynkor, grått hår. Fet hud, torr hud, stora bröst, små bröst, stor rumpa, ingen rumpa osv osv. Eller hur? Visst finns det alltid något?

 

Funderar istället på hur jag ska komma till insikt med att min kropp är unik och att den är perfekt som den är. Att vikten är obetydlig, hälsan är allt. Hur gör man liksom? Är det någon av er som har kommit dit? Några bra tips?

För egentligen. Vad betyder BMI? För VEM är det viktigt? Titta på elitidrottare, nästan alla är "överviktiga" enligt BMI. Men det har inte alls med ohälsa att göra. Tvärtom. De har mer muskler. Deras kroppar är vältränade och mår bra. Är inte det som är det viktigaste? Att man mår bra? Vem bestämmer att just jag skulle må sämre av att vara tjock? Om jag har ett högt BMI men ändå har en god hälsa, är det inte då det viktigaste att jag fotsätter med det jag gjort hittills för att må bra?

Vem ska vara nöjd med din kropp för att du ska vara nöjd? Vem bestämmer när det är okej. Eller tillfredsställande?

När är du nöjd?


Kommentarer:

Härligt inlägg! Hejja =) Är skitnervös inför första invägningen på en mån imorg :D

2012-03-23 @ 00:23:01

Ja, blir man nöjd? Det undrar jag också? Jag vet faktiskt inte. Själv är jag inte nöjd. Men så finns det de som är större än jag som är supernöjda och det syns! De har en helt annan glow och vågar klä sig riktigt snyggt och kanske till och med med tighta kläder, medan jag inte gör det...jag ska bli nöjd oavsett! :)

2012-03-23 @ 05:14:04
#3: Anna

Hej

På denna sida gjorde jag mitt BMI test http://raknaut.com/

Och varför jag gör BMI är att ha en hmm vad ska man skriva, att man har något gå efter. Följer inte det slaviskt.

Och visst kan man må bra och trivas med sig själv trots man har övervikt.

Själv vill jag gå ner i vikt för minska min risk med vissa sjukdommar som jag verkligen inte vill ha och kan jag minska risken med lite viktnedgång så.

Och alla är vi unika :) Så sant :)))

Kramar

2012-03-23 @ 08:48:46
#4: Joline

Intressanta tankar!! Jag och min terapeut har pratat om det är och jag har kommit fram till att jag kan tycka om mig själv! Det betyder inte att jag måste tycka om min övervikt, men jag är bra, stark och underbar på så många sätt och jag är värd att älskas!

2012-03-28 @ 21:13:40
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: