ZtorZillen

2012-06-30
16:46:00

Orkidé
Ibland kan ni säkert undra vad detta är för en blogg...men jag har valt att göra som vissa av mina läsare uppmuntrade mig till för ett tag sedan: skriv om det du gillar. Så därför komme här ett inlägg om en av mina märkligaste orkidéer. Den är tidigare nämnd i min blogg som "moderplantan". Hittills har hon "fött" tre stycken små orkidéer. Vilket är fantastiskt, då jag inte har en enda till orkidé som valt att föröka sig...Om ni tittar noga på bilden ser ni att en stängel har gått igenom ett blad och sedan kommit upp ur bladet och fått en hel massa knoppar och en blomma. På vänster sida ser ni en liten ny keiki som snart är stor nog för att få en egen kruka och slippa att bo ihop med sin mamma.. så kan det vara! Är det fler än jag som gillar orkidéer?
 
Som sagt det blir inte alls hela tiden mat- och viktprat här på bloggen...men för mig känns det skönt också att visa er att mitt liv numera består av flera saker än att äta å träna. Jag tror också att det är hemligheten att bli fri från sin ätstörning, att man tillåter andra intressen att få mer uttrymme!
 
 
-På återskrivande-
 
 

Kommentarer:
#1: Tackan

Helt otroligt, lyckas väldigt sällan få dem att blomma om. Men älskar dem när de väl blommar.
Ha en bra lördag kväll.

Svar: Tack, tack!
pcoslife.blogg.se

2012-06-30 @ 21:39:04
#2: Anna

Helt rätt :)
Din blogg och där kan du skriva vad du vill :)
Avis ju att du har grönafingrar, mina orkideer vill inte blomma mer efter det kommit hem till oss ;)

Svar: Kanske ger du dem för mycket vatten? De vill ofta ha det lite tufft? ;)
pcoslife.blogg.se

2012-06-30 @ 22:18:21
#3: Anna

Alltså, du som kan sånt här. Jag har en orkidé i mitt köksfönster som jag köpte på erbjudande från IKEA. Jag fick tips av svärmor att en gång i veckan sänka ned den i vatten, låta den stå en timma och sedan ta upp den och tillbaka med den i krukan. Så har jag gjort och OJ säger jag bara! Från början hade den två "pinnar" med blommor på, nu har den fyra. Jag börjar bli rädd för att krukan är för liten. Kan man plantera om en orkidé? Bör jag ens försöka?

Svar: Ja, du kan plantera om en orkidé...men till skillnad från andra blommor trivs de i små krukor..det ska vara lite trångt...men visst kan du plantera om den. Tänk på att vara försiktig med luftrötterna, ta orkidéjord och en genomskinlig kruka!
pcoslife.blogg.se

2012-07-01 @ 11:14:52

Så klokt :) Visst är det så, fixering av något slag är aldrig bra. Intressen ska pendla upp och ner, och ingenting får "ta över" för då skapar det bara ångest och dåligt samvete. Orkidén är jätefin, tyvärr har jag inte så god hand med sådana. Plantera om skulle jag aldrig våga.

kram, pernilla be

2012-07-02 @ 22:22:08
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: