ZtorZillen

2012-06-25
19:35:47

Gömda
 
Känns som om jag är "efter" typ 20 år eller något sådant? Har ni läst Gömda av Liza Marklund? Finns det fler där ute än jag som inte har läst den? Eller ja, nu har jag ju gjort det...men för en månad sedan hade jag inte det. I alla fall så handlar boken om "Mia Eriksson" som blir tillsammans med en man från Mellanöstern...efter att Mia blir gravid börjar mannen att misshandla Mia regelbundet. När hon föder deras gemensamma barn så vill inte mannen träffa vare sig Mia eller dottern på flera månader. Mia gör slut med mannen som blir fixerad vid Mia..och förföljer Mia och hennes nya familj.
 
Jag gillar den här boken, även om jag har svårt att tro att vissa detaljer är sanna. Å andra sidan "spelar det ingen roll". Jag tycker att Liza beskriver kvinnomisshandel mycket väl och den hjärntvättning som faktiskt blir till följd av detta! Poängen för mig är viktigast. Att belysa vissa kvinnors vardag och hur samhället har svårt att hjälpa dessa eftersom de själva har svårt att be om hjälp...
 
Jag var rätt ung när denna bok kom ut, men jag minns när den började ifrågasättas och hur fokus hamnade på detaljnivå istället för att faktiskt belysa de öde som många människor faktiskt lever i, även idag..på 2000-talet. Är det flera som läst denna? Kan varmt rekommendera den, om man kan bortse från vissa detaljer..speciellt om man är lite arbetsskadad...hehe..och har jobbat inom exempelvis socialtjänsten. Sedan ska tilläggas att det finns ett helt annat system i samhället i dag som kan ta hand om misshandlade män och kvinnor som flyr från sin partner...
 
På återseende!

Kommentarer:
#1: Joline

Va spännande att du läst gömda! Jag har läst alla "gömda-böckerna" och alla är verkligen fascinerade på sitt eget sätt. Men jag rekomenderar framförallt boken av Monica Antonsson - Sanningen om gömda! Det roliga är att där framkommer det att detta utspelar sig i närheten av där jag bor! Det visste jag iofs redan men det är riktigt intressant att läsa om sin egen omgivning i en bok!

2012-06-25 @ 21:56:52
#2: Anna

Läst den och så bra :)

2012-06-25 @ 22:29:52
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: