ZtorZillen

2012-01-09
19:29:13

Vad händer?

Vad händer med människor vid nyår? "nytt år=nytt liv". Börja pulverdieta och tokmotionera. Vad har hänt med alla -som jag tidigare tyckte- kloka bloggerskor? Ni som skrev om att må bra, att hitta balansen, att se på vikten som en livsstilsförändring och inte leta quickfix? Vad hände med er?

Känns som allt fler hakar på trender hit och dit kring nyår. Väldigt få stannar upp och tänker på Hur kom jag hit? Vilka vanor i dagsläget hindrar mig från att ta mig dit jag vill vara om ett år? Varför nyttja januari till att köpa ett gymkort du aldrig tänker använda? Varför nyttja januari till att tjata om "övervikt" på 2-5 kilo? Blir ledsen och samtidigt provocerad! Försök att hitta rutiner, hitta vad som glädjer just dig i livet.

Själv kom jag till insikt år 2011, jag är ingen offentlig motionär. Ingen idé att slösa tusenlappar på gymkort. Det gör inte mig smal. Det hjälper inte! Nu ska här ätas rätt. Motioneras för att jag vill och för att jag kan, i mitt eget tempo, på mina villkor. Inga pulver (kanske som mellanmål, men inte för att totalt ersätta annat matintag)....

Vad är det vi gör med våra kroppar? När ska vi börja älska oss själva? Njuta av våra kroppar så som de är skapta? Visst, vi kan ändra vanor för att försöka gå ner i vikt...herrejistanes, det är ju det jag själv försöker med! Men samtidigt...vi måste börja njuta! Lära oss att vi kan njuta av andra saker än just mat, eller godis om det nu är där som just din last ligger...

Idag är jag ledsen och provocerad av alla stackars kvinnor där ute som inte gillar sina egna "jag". Våga bli bästa vän med dig själv! Idag ska jag rensa i min blogglista. Jag tänker unna mig själv att bara besöka bloggar som stärker mig på min resa, bloggerskor som vågar skriva om det lätta och svåra med att ändra livsstil, inte bara banta. Försök älska er själva först, lär er att i alla fall tycka om er själva först. Jag har inte hunnit dit än, men jag är på väg...och det hjälper en hel del om man börjar ta små trevande steg...

På återläsande!

Kommentarer:

Vilket klokt inlägg vännen! Jag håller verkligen med! Det ÄR dock svårt att älska sig själv tydligen. Såna som du behövs som ger lite sken över det hela! Och jag tycker att det är roligt att du skrev "Offentlig motionär". Det fick mig att le lite grann :) Du är så klok!

2012-01-09 @ 19:44:07
#2: Jenny

Intressant läsning, kloka ord :)

2012-01-09 @ 20:21:32

Tycker om din uppriktighet, att du vågar bli arg och säga ifrån på det du reagerar på.



Tyvärr har inte alla riktigt koll på vart de står i världen, de har med ena benet på en sida och det andra benet på andra sidan och då är det svårt att balansera. Alla vill nog innerst inne älska sig själva, men vet inte hur man gör. De tror då istället att de blir lyckliga över att följa alla andra, när det egentligen är sig själva de ska lyssna till. Bloggvärlden kan vara hård på det sättet, människan påverkas mycket av varandra och vill "hänga med i trenderna" för de tror det finns risk för att annars bli lämnad utanför.



Jag låter dom hållas, besöker de bloggar som jag finner en gemenskap tillsammans med, ibland letar jag upp någon ny eller någon hittar mig. Tänker som så, att vi alla är olika och deras tid kommer också, då insikten vart de ska här i världen landar inuti dem. Men de är inte där än och på vägen dit åker några med i hetsen "hur livet borde vara". Jag vill gärna respektera det, om du förstår mig rätt, för det är en del av livet, att hitta rätt. Och den tiden kommer alltid, för alla. Så småningom.



Tack för du fick mig att känna och tänka,

Kram Malin-Charlotta

2012-01-09 @ 20:50:36

Gett dig ett långt svar i min blogg om det "min tysta timme- inlägget". Du hade några frågor där :)



Nu är det snart natti! Önskar dig att sova bäst!

2012-01-09 @ 22:00:40
#5: Anna

Kanon inlägg. :D

stor KRAM

2012-01-09 @ 22:27:05
#6: Jenny

Sv: Jaaaa jag älskar passen, så jag ska gå på en jäkla massa sådana i år :D Tyvärr har F&S hos mig ganska dåligt utbud, mest bara jympapass... Men läste något om att dans fuego ska dra igång också, så det måste jag prova :) "Kul" att vi väger typ samma, eller vad man ska säga :) Har du någon målvikt?



Det här klarar vi!! HEJA HEJA!

2012-01-10 @ 08:00:06
#7: Barbro

Jag har åxå rensat i min blogglista. Jag tycker att man ska sluta läsa en blogg när man märker att de inte ger mig något nå mer men de är svårt att sluta följa nåt men följt ett tag. Jag har rensat igår så nu har jag nästa inga kvar.

2012-01-10 @ 22:00:58

Sant!!!

det är svårt att komma till insikt att man duger som är!! Det har tagit mej 39 år!!

bestämde mej förra året att jag faktiskt duger som jag är, även om jag oxå försöker gå ner i vikt men det har med mina höfter att göra för att jag ska må bra och orka var en glad mamma, för värk gör en ofta till en dålig mamma tyvärr!

2012-01-11 @ 08:01:31
#9: Pärlan

Du har så rätt :) Jag tycker det är för stor hysteri kring just nyår, det är trist. Från förra året har jag istället börjat jobba inifrån mig själv, det är där jag behöver börja. Och under tiden ska jag försöka hitta mig själv i tränings- och matvärlden också, vart jag passar, vad jag gillar, vad min kropp behöver. Allt kommer ta flera år, det vet jag. Men man måste helt enkelt hitta det som passar :) För mig passar t.ex inte quick-fix'es. Jag vill hellre äta rätt och träna! Må bra liksom, hur många kilon i övervikt jag än har. Man ska inte älska sig själv bara för att man är smal, då tror jag inte att man älskar sig själv innerst inne. Man ska älska sig själv i vått och torrt :)

2012-01-13 @ 10:58:26
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: