ZtorZillen

2012-12-21
12:00:00

Dublinärende
Ni har väl läst i tidningarna på senaste tiden om barn som är så kallade Dublinärenden?
Det verkar ju som om de flesta misstolkar detta och blir fruktansvärt upprörda.
Inte för att jag själv inte blir upprörd...
Det blir jag.
Men jag tänkte ändå ägna ett inlägg åt att beskriva vad ett Dublinärende är för något.
 
Det handlar "kort" om att personen i fråga har sökt asyl i ett annat land, innan personen kom till Sverige.
Tanken är då att det första landet ska pröva ärendet och inte Sverige (Migrationsverket).
Så personen blir inte utvisad till det land personen kommer ifrån, utan den blir tillbaka skickad till det land den först sökte asyl i...
Hänger ni med?
 
Är det alltså ett Dublinärende så skickas personen ifråga till det land där denne sökte asyl första gången.
Dublinförordningen är den som styr detta (vilket land som asylärendet ska prövas i). Förordningen gäller i EU:s medlemsländer samt Island, Norge och Schweiz.
En förutsättning för detta är ju att det finns någon form av organiserat mottagande i det land där barnet ska resa tillbaka till.
 
Naturligtvis finns det ju undantag också.
Eller särskilda skäl. De ska man försöka förmedla till Migrationsverket via sin god man (om man är ensamkommande), är man vuxen ansvarar man för det själv. Du har inte rätt till ett offentligt biträde om du omfattas av Dublinförordningen. Grekland är sedan maj 2008 ett undantagsland...på grund av deras mottagandeförhållande som minst sagt är under all kritik. På senaste tiden har jag faktiskt inte följt någon information via media kring detta, men vet av ungdomar som berättat att det är hemska förhållanden man kommer till som flykting i Grekland...
 
Vill man läsa mer om Dublinärenden, så rekommenderar jag att googla. Det finns massor av information dels på SKL (svenska kommuner och landsting) samt på Migrationsverkets hemsida.
 

Kommentar:
#1: Jenny

Intressant! det är alltid lätt att ha åsikter om sådant som man inte är insatt i. JAg har stor respekt för hur lite jag egentligen vet sedan jag arbetade som IT-konsult och fick sätta mig in i nya verksamheter ständigt och jämnt och själv bara komma med just mina kompetenser. Det är otroligt spännande att lära sig nya verksamheter och hur det fungerar i olika branscher! Hoppas att det kan växa upp lite mer ödmjukhet istället för fördömanden!

Svar: Så sant som det var sagt. Va roligt att du gillade detta "udda" inlägg. Betyder det att du vill ha fler av samma sort?
pcoslife.blogg.se

2012-12-22 @ 21:29:41
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: