ZtorZillen

2012-12-30
11:39:00

Dilemmat "ramlag"
Blev glad och imponerad över era väluttänkta frågor som jag fick på mitt inlägg om Socialtjänstlagen, den lag jag arbetar med dagligen...vilket de andra som jobbar inom socialtjänsten också gör...förutom de som jobbar med LSS (Lag om stöd och service för vissa funktionsnedsatta)...(det som i folkmun kallas för "handikappomsorgen" aka psykiatri/socialpsykiatri), de jobbar oftast med både LSS och Socialtjänstlagen.
 
Åter till Socialtjänstlagen.
Pernilla hade en tanke om att bidrag som vårnadsbidrag och socialbidrag (eg försörjningsstöd) skulle beviljas centralt av personal som har stor kompetens och som kan använda en samsyn? Hon anser att det inte ska spela någon roll var man bor och vilken handläggare man får!
 
Maria skrev Ja men det är ju intressant, alltså om det är en ramlag och flera tolkar lagen då kan det bli väldigt stor skillnad för medborgarna för jag antar man tolkar utifrån ens egen kunskap, erfarenhet och så, alltså du och jag kanske inte skulle tolka samma text lika eller är jag och cyklar nu?
Om du och jag nu tolkar olika vem ska behovsmänniskan(den vi hjälper) lyssna på då?
I förlängningen så kan det bli stor skillnad om vi då bor i olika kommuner är jag med då eller helt fel ute?
 
Vi tar en sak i taget.
Först håller jag helt med dig, Pernilla. Det ska inte spela någon roll vart man bor eller vilken handläggare man får...har man rätt till försörjningsstöd ska man få det, punkt. Så anser jag i teorin, men vet att det är mycket mer komplicerat med praktiken. Tyvärr är det också så att inom socialtjänsten, så är det oftast just med försörjningsstöd eller barn- och familj som de flesta nyexade börjar inom. Vilket, jag kan tänka mig, även visar sig på handläggningen, men det är bara MINA åsikter och tankar! Vilket iofs inte behöver vara negativt för den enskilde. I skolan, lär vi oss att man alltid ska ha "barnets bästa" för ögonen, och kan därmed bevilja extra pengar om det är något som är för barnets bästa. Kan tänka mig att nyexade håller mer på denna linjen än de som är äldre i gamet? Men det är inget jag vet, så det är ytterligare bara en av mina funderingar!
 
 
Det som också är skillnaden mellan försörjningsstöd och tex bostadsbidrag (via Försäkringskassan) är att försörjningsstöd är individanpassat och behovsprövat. Vilket i teorin betyder att du kan söka försörjningsstöd för ALLT, sen får du ju inte allt. Sen måste du själv SÖKA...testa... Men finns behovet och handläggaren känner till lagstiftningen, vilket jag förutsätter, så kan man ha rätt till ganska mycket olika saker...exempelvis inom vissa kommun beviljar man ut extra bidrag till julen, för att föräldrar ska ha råd att köpa julklappar. Det i sig, är ingen rättighet, men beror förmodligen på vad politikerna i den kommunen anser vara nödvändigt för att komma upp till en skälig levnadsnivå eller så beror det på enskilda handläggare. När man jobbar med försörjningsstöd så är det en skälig levnadsnivå, som ens klienter (eller kunder, besökare, brukare eller vad man vill kalla dem för...) ska ha, varken mer eller mindre. SKÄLIG.
 
Jag förstår Pernilla och Marias tankar, men för att dra era tankar ett snäpp värre. Så behöver vi inte "åka" till en annan kommun för att få en annan handläggning...det kan räcka med att gå till handläggaren i rummet intill, på samma kontor. Detta eftersom, det mycket riktigt, som ni båda skrev, blir en TOLKNINGSFRÅGA. Detta gäller ju ALLT inom socialtjänstlagen, inte bara ekonomi...utan även tolkningar kring barnärenden, som jag då jobbar med. Konstigt nog så förekommer det mer hot och våld gentemot tjänstemän inom försörjningsstöd än de som jobbar med barn...visste ni det?
 
Fördelen med en ramlag är att man kan göra undantag. När det blir massor av skriverier i tidningarna, exempelvis om Försäkringskassans bedömningar. Då ser ni resultatet av vad som händer om inte handläggarna får göra egna tolkningar. En cancerdrabbad människa har inte alltid rätt till att få sjukpenning, kanske tvingas ut i arbete. Varför? För att deras lag inte ger utrymme till tolkningar. Då faller ju en hel del människor mellan stolarna. Det händer ju å andra sidan också med Socialtjänstlagen, men min åsikt är att hellre fria än fälla. Alltså hellre litar jag på tjänstemännens kompetens och deras förmåga att bedömma mig, överklagar om jag är missnöjd...än att jag blir bedömd utifrån en mall som regeringen gjort. (jag antar att de är dem som fattat lagen som FK följer och deras ev riktlinjer, är verkligen inte jätteinsatt i detta, så ursäkta...)..
 
Däremot, när det gäller just försörjningsstöd kan jag tycka att flera borde överklaga. Jag har sett kollegor fatta beslut som jag tyckt vart helt felaktiga...och jag har säkert fattat beslut som de tyckt varit felaktiga. Det öppnar ju också upp att den högre instansen också kan göra en annan bedömning än tjänstemannen...!
 
Jag vet inte om det var ett bra svar detta, men...ja, det är olika, även inom kommunerna. Det som jag bedömmer vara bäst för en familj, exempelvis kanske jag bedömmer att det är viktigt att barnet i familjen får extra pengar till att börja och träna karate. Det kanske en annan handläggare menar att familjen måste spara till. Båda bedömningarna är korrekta enligt lagens mening. Fritid ska ingå i grundbidraget, varför egentligen familjen bör spara pengar till aktiviteter för barnen. Å andra sidan kanske det finns speciella skäl som handläggaren anser vara så viktiga att familjen får extra bidrag. Eller så är familjen själva mycket drivande i frågan och kan hjälpa handläggaren att skriva bra argument till varför de ska få extra bidrag till karateträningen...förstår ni dilemmat i det hela?

Kommentarer:
#1: Viktkamp

spännande =)

2012-12-30 @ 21:04:49

Tack för ditt utförliga svar! Jag tror att du är helt rätt person på rätt plats. Jag har ingen erfarenhet alls av försörjningsstöd, men jag har erfarenhet av vårdbidrag eftersom dottern har ett handikapp. Jag vet att vi fått mer än andra bara för att jag kan formulera mig bra i skrift. Jag har varje gång beviljats 1/4 bidrag, svarat ilsket tillbaka och sen beviljats 1/2. Men det som stör mig är att föräldrar som inte kan prata för sin sak inte får ngt. Det måste ju vara än tydligare när de gäller soc. Låg utbildning, missbruk etc gör ju ingen vältalig utan bara bråkig. Men du kan bara gör ditt bästa varje dag! För varje familj du kan hjälpa ska du vara glad och stolt :) Hellre fria än fälla är kanon! Du kan inte bära hela världen på dina axlar, och du måste lära dig släppa jobbet när du går hem. Ge inte upp - sådana som du behövs!

Gottnyttårkram, Pernilla be

Svar: Dina ord värmer! Tyvärr kan jag tänka mig att det inte är helt ovanligt, just drt du beskriver...av egen erfarenhet tycker jag det är lite samma inom sjukvården...den som skriker högst får hjälp först...
pcoslife.blogg.se

2012-12-31 @ 01:18:30

Det här är superintressant tycker jag! Och varje gång blir jag så förvånad när lagen inte är böjlig nog att kunna låta en döende människa slippa söka jobb...

Svar: Ja, det är rätt märkligt...men är som sagt inte så påläst om just FK:s lagstiftningar...
pcoslife.blogg.se

2012-12-31 @ 05:49:02
#4: Maria

Tack för bra inlägg jag tycker detta är intressant även om jag är ung och naiv och inte hänger med jämt i ert socspråk.
Dock nu ska jag outa mig lite, jag har en nära släkting i den stad jag tror du lever och verkar i och hon fick mycket hjälp av dem på barnutredniungar då.
Detta var många år sedan och hennes socsek då är teamledare idag men hon och du ni verkar vara guldmänniskor som verkligen gör ert yttersta för dem ni jobbar med och som tar er tid att svara.
Nu fattar jag att du gör detta på din fritid men tänk inte alla ställer upp på att informatörer om sitt jobb eller tolkningar på sin fritid och inte alla svarar på frågor och funderingar som frågvisaMaria som anhörig har detta gjorde denna nu teamledare så glatt, än idag maşsa år senare kan jag ringa henne och ställa nån fråga som hon glatt svarar på som rör nåt jag läst men inte fattat utan behöver diskutera med er kunniga och då är min släkting avskriven sen många år och lagd i källaren, men hon svarar endå.
Ja ni är guldvärda tycker jag liladamen (teamledare) är enl mig verkligen rätt människa på rätt plats om du frågar mig och ja dessa vibbar får jag från dig med :-)
Nu ska jag inte skriva mycket mer en att jag önskar dig ett riktigt gott nytt år som får gå i hälsans tecken :-)

Svar: HAHAH! Underbart Maria, jag ÄLSKAR dina frågor! Tycker det är riktigt uppfriskande att läsa! Jag blir nyfiken på vem denna teamledare är!!!
pcoslife.blogg.se

2012-12-31 @ 10:17:33
#5: A

Ville bara önska gott nytt år och tack för rekommendationen!
Kram till dig

Svar: Tack, det samma!
pcoslife.blogg.se

2013-01-01 @ 08:59:55
#6: Maria

Lila damen hon älskar lila, allt går i lila jag träffa henne på torget en gång med min släkting och det var sjukt roligt för solen låg på och då såg tom håret lila ut i solen, riktigt mörk lila/vinrött.
Jag gilla henne men vill inte hänga ut hennes namn men K börjar hon på.
Jag gillar henne skarpt och du vet nu när du skapa nya inläggen med frågelådastund så är jag med så jag går till nästa inlägg nu :-)

Svar: Hm...kan faktiskt inte komma på vem du menar min chefs namn börjar på M...men lila låter fint...kan dock tänka mig en speciell kvinna i grannkommunen...men det kan vara fel brud jag tänker på....låter som en bra människa i alla fall!
pcoslife.blogg.se

2013-01-02 @ 17:23:27
#7: ealina

Intressant info! :)

2013-01-02 @ 20:42:34
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: