ZtorZillen

2011-09-03
19:22:04

Svar på tal
Jag fick en fråga om vad jag äter...

Ska försöka förklara..säg till om ni inte förstår!
På vardagar (till frukost och lunch) dricker jag pulver med högt protein-innehåll. Äter också mellanmål i form av morot eller kesella, eller kanske någon frukt alternativt hårdbröd. Annars äter jag "vanlig" mat, men försöker att äta mer protein än vad jag gjort innan. Tidigare har jag testat på olika dieter, men det har inte fungerat av olika anledningar. Det som fungerat bäst har varit LCHF, förra året åt jag detta strikt i ca 7 månader..men gick bara ner 2 kg i vikt. (ska tilläggas att jag fick hjälp att planera kosten av en kostrådgivare). Problemet för min del var att jag inte kan ha LCHF som livsstil, då jag inte klarar av att äta så mycket fett. Det känns som om det vänder sig i halsen på mig samtidigt som maten är påväg ner...

I alla fall så äter jag nu på mitt egna vis. Jag försöker hitta en balans av den kost jag mår bra av. Jag har märkt att jag mår bäst när jag äter en kost med lite kolhydrater, varför jag försöker att undvika att äta för mycket kolhydrater. Jag dricker proteinshakar till frukost då jag ännu inte har hittat önskvärt sätt att hantera just frukosten...jag lider av ätstörning iform av hetsätning och frukost har tidigare ofta triggat igång detta beteende. Detta är just nu ända sättet jag kan hantera frukosten på. Något jag nyligen kommit till insikt i. Men min förhoppning är att jag även snart kan bemästra denna del av mitt matbeteende.

Jag har också märkt att jag inte klarar av att äta ex bröd, varför jag försöker undvika även detta. Jag dricker inte alkohol, drick mycket sällan läsk (någon gång per år, påskmust är tyvärr fortfarande ett måste till påsklunchen), dricker ibland saft..dock inte allt för ofta. Jag försöker att äta så naturlig mat som möjligt, äter inget helfabrikat och undviker även halvfabrikat. Försöker också undvika konserveringsmedel och E-ämnen, även om jag kunde bli bättre på detta. Annars är det som sagt mycket protein som gäller för min del, naturligt fett i form av nötter, olja, smör, fet fisk, tar inte bort fettet från kött osv...

Hm..har jag glömt något?

Maten är för mig något som är otroligt svårt. Jag har ambitionen att "lyckas" äta bra varje dag och undvika att hetsäta. Det går upp och ner. Ibland bra, ibland mindre bra. Men det är bara att fortsätta. När det gäller min hetsätning så mår jag nu bättre och det var länge sedan jag hade en regelrätt hetsätningsperiod..även om jag sedan dess har överätit ett flertal gånger. Men jag blir bättre och bättre och försöker att ta små steg. En dag i taget, det är det som fungerar för mig....

Tack för frågan, föresten! :D

På återseende!

Kommentarer:
#1: emsut.



Det är skönt att läsa din blogg för du är så satans ärlig! Tack.

2011-09-04 @ 07:48:04

Du har verkligen börjat lära känna dig själv och din kropp och det är fantastiskt!! Små steg som liksom blir större och större med tiden...

Har du någon aning om vad som triggar din hetsätning (förutom frukost:))?

2011-09-04 @ 08:08:48
#3: n00bis

Om du vill testa andra frukostvarianter än pulverdrycken rekommenderar jag det som har fungerat för mig:



*Lättfil med flingor/müsli från http://www.pauluns.se



*Smooties på turkisk yoghurt, soyadryck (eller lättmjölk), frysta bär och banan. Toppa med krossade linfrön (innehåller nyttiga näringsämnen och gör magen glad och harmonisk) eller psylliumfrön (Perfekt för krånglande magar) och kanel



*Grötblandning (min är gjord på fiberhavregryn, grahamsgryn, rågflingor, krossade linfrön, psylliumfrön, sesamfrön och solroskärnor) Perfekt att lägga på frysta bär och in i micron.



*Ägg, antingen kokta eller äggröra.



-Kanel har jag på nästan allt numera då den kryddan ökar fettförbränning och balanserar blodsockret.



-Kalcium (finns bla i soygurten) och har en fettförbrännande effekt. Vanliga mjölkprodukter har ganska stora mängder mättat fett.



Hoppas det finns något som kan passa dig ^^

2011-09-08 @ 21:50:28
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: