ZtorZillen

2011-09-25
14:21:21

Planering för kosten
Det här är verkligen svårt, tycker jag...
Dels finns det alla dieter. Dels finns det alla kloka råd från stat, vänner och bekanta. Dels finns det min hetsätning i bakgrunden.

Det är svårt att veta vad jag behöver eller bör ta hänsyn till.
Jag har funderat fram och tillbaka under denna vecka. Hur ska jag göra? Vad mår JAG bäst av? Vad kan JAG leva med?
1. Vad mår jag bäst av? Svar; LCHF. Jag mår bäst av LCHF. Det gör jag. Mentalt och fysiskt. Inte viktmässigt, men ändock, mår bra i både kropp och själ. Fråga 2. Kan jag leva med detta resten av mitt liv? Svar; Nej, det kan jag inte. Jag klarar helt enkelt inte av att det är så mycket fett. Sedan tror jag att det triggar min hetsätning, att när jag väl "avviker" från en diet, blir det så extremt. Det är i alla fall min erfarenhet.

Okej. Då har jag konstaterat flera saker här.
1. Jag mår bäst av lågkolhydratkost med mycket fett
2. Jag mår psykiskt dåligt av att äta för mycket fett, det äcklar mig
3. Jag kan inte följa någon diet

Vad ska jag då ta mig till?
Jag tänker så här....LÖSNINGEN:
Lågkolhydratskost. Inga förbud. Så som det ser ut i dag så dricker jag normalt ingen alkohol (en-två gånger om året), det kommer jag fortsätta med. Dricker lite saft (detta ska minskas!), dricker ingen läsk (fortsätta så!). Dricka mera vatten!
Mera protein. Ska försöka äta mer varianter av protein, mer fisk! Ta hjälp av proteinpulver till frukost alternativt mellanmål. Måltidsersättning i form av pulver som ett hjälpmedel, inte som en långsiktig vana. Fett kommer jag fortsätta äta, men i måttliga mängder.
Sötsaker ska jag försöka fortsätta att undvika.
Eftersom salt är en stor svaghet kommer jag att kompromissa med mig själv och tillåta mig att en gång i veckan exempelvis äta popcorn eller saltapinnar. Tror att det är ett bra sätt att undvika hetsätning när jag väl får tillgång till salt, så att säga...Med andra ord blir det en egenkomponerad kost. Men jag tror att det är något jag kan leva med och det är i alla fall det viktigaste....


Kommentarer:

Du tänker helt rätt, du måste ha nåt som funkar for DIG och som du kan leva med resten av livet. Det är viktigast. Och det får bli försöka och ändra till en början, innan du lär dig exakt vad din kropp mår bra av och inte! Det här går bra!

2011-09-25 @ 15:25:33
#2: Anna

Jag förstår hur du tänker och jag har varit där. Problemet var att för mig fungerade det inte. Jag behövde hjälp inifrån och ut, det räckte liksom inte med maten. De senaste 8 månaderna har jag gått i terapi och nu är min hetsätning borta. Jag säger inte att det är rätt väg för alla, men det kan vara skönt att det finns en "back up" eller ett skyddsnät!



Jag tycker det är jättebra att du funderar på vad som är rätt för DIG. Det är huvudsaken!



Kram!

2011-09-25 @ 17:10:44
#3: ealina

Jag tror med att du är på rätt spår!

Kör på det som funkar för din kropp.

Det gör jag och äntligen har jag fått ordning på mitt ätande som tidigare lätt skenat iväg.



Så kör på! Leta efter nåt som passar dig och strunta i att "följa en diet". För mig känns ordet "diet" som någonting tillfälligt och då har man ju inte gått till grunden med själva problemet till att man är där man är från början ;)

Att fokusera på protein är ett steg i rätt riktning. Lägg sedan till lite grönsaker och ta en skvätt olivolja på salladen så är du nog i mål! Hejjahejja!



Sv: mina recept är hopkok av andra recept och väldigt mycket är på känsla, hehe. Kokosbollarna är en mix av nåt jag hittat på Marks Daily Apple och i boken Råsmart Familj. Men eftersom jag har tråkigt kräsna barn får jag även twista till det lite så det passar dem..

2011-09-25 @ 18:40:59

sv: haha jasså? =) där ser man :D

2011-09-25 @ 20:06:55
#5: Mona

Tack för grattiset.

Din lösning verkar vettig tycker jag, alla dieter passar inte alla, men du verkar ha kommit underfund med vad som passar just dig.

2011-09-25 @ 22:29:30
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: