ZtorZillen

2011-10-11
20:53:46

Maggie goes on a Diet

Boken riktar sig till barn mellan 4-8 år.

"– Den här boken är om en 14-årig flicka som bantar och förvandlas från mycket överviktig och osäker till en normalviktig flicka som blir skolans fotbollsstjärna. Genom tid, träning och hårt arbete blir Maggie mer och mer självsäker och utvecklar en positiv självbild."

Och på förlaget, Aloha Publishers, egen webbplats kallas den för en ”inspirerande historia” om en flicka som ”har så stor potential som har varit dold under hennes överflödskilon”.

"Min avsikt var att skriva en berättelse som uppmuntrar barn att vara nöjda med sig själva, upptäcka nya, bättre sätt att äta och att lära sig att träna, säger Paul Kramer till ABC News."

 


Personligen blir jag mycket upprörd när jag läser detta. Kanske är det för att jag relaterar till min egen barndom.
Jag är ganska övertygad om att min övervikt när jag var liten försvunnit om inte den uppmärksammades så.
Om jag inte hela tiden fått höra att jag skulle bli så mycket lyckligare av att gå ner i vikt.
Missförstå mig rätt. Jag vill gå ner i vikt. Men inte för att jag tror att jag blir lyckligare. Jag tror att jag blir friskare och att jag ökar mina chanser att i framtiden bli gravid. Sedan är det naturligtvis även av fåfänga.
Jag vill vara snyggare än vad jag är idag, jag vill bli fastare i kroppen och jag vill kunna köpa kläder i vanliga affärer. Men detta är fortfarande sååå mycket fel det kan bli. Låt barn vara barn!!!!

I morgon ska jag visa er en alternativ tolkning av samma bok.

På återseende!

Kommentarer:
#1: emsut.



Vet inte ens vad jag ska säga. Är det värt att sägas något? Ska jag bli arg? Det är ju fasen helt jävla absurt!



Om "maggie goes on a diet" kan hon likaväl utveckla anorexi, bulimi eller annan ätstörning. Vem skriver den boken...??

2011-10-11 @ 21:44:52
#2: ealina

Hua! Skrämmande!



En bok som ska uppmuntra barn att vara nöjda med sig själva? Att utveckla en bättre självbild? Jisses. Läskigt. Och den riktar sig till barn i åldern 4-8 år??



Det låter nästan som ett otäckt skämt..

2011-10-12 @ 09:57:10

Gah!! Jag tycker det vore bättre med en bok som fokuserar på hälsosam livsstil istället för att det handlar om en tjej som är tjock och sen blir smal...för att sen bli omtyckt och populär. Helt fel message to kids!

2011-10-12 @ 17:04:20
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: