ZtorZillen

2011-10-25
21:02:30

Att lära sig språket

Lär dig förstå hur språket styr dina känslor

(läs artikeln i sin fulla form av Stefan Pettersson, mental coach)

Hur skulle det låta om du satte dig i en taxi i Stockholm sa till chauffören att du inte ska till Stureplan, inte till Kungsgatan och inte heller till Slussen. Tror du att du kommer dit du ska då?

Det låter som ett skämt, men faktum är att så här gör de allra flesta när de vill vara extra fokuserade. Du kanske förstår bättre vad jag menar om du tänker på de här fraserna:

- Jag får inte bli nervös.
- Jag får inte missa detta slag.
- Jag får inte missa mål.
- Jag får inte misslyckas.

Dessutom brukar man hjälpas åt i grupp: "Kom igen, vi får inte tappa det här nu!"

Det här kallas negativ fokusering. När du säger en mening med "inte" hoppar din hjärna över "inte" och fokuserar på resten.

Prova själv:

- Tänk inte på färgen blå.
- Tänkt inte på en giraff.

Vad tänker du på??? ;)

LÄS ARTIKELN!


Kommentarer:
#1: Joline

Tänk va du hittar en massa häftiga och smarta grejer på nätet!!

2011-10-28 @ 08:07:51

Den är klurig, den där hjärnan!

2011-10-28 @ 23:11:16

Gah!! Så sant!! Jag måste läsa den där artikeln!

2011-10-29 @ 07:22:15
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: