ZtorZillen

2011-12-05
19:42:18

Svårt att försvara
Idag har på flera än ett sätt, varit en tuff arbetsdag. Idag har jag mycket (mer än annars) svårt att försvara Migrationsverket och deras extremt märkliga beslut.

Jag orkar inte riktigt förklara hela ärendegången. Men ska dra det i korthet. Ett asylsökande barn dyker upp någonstans i Sverige. Den kommunen kallas för "ANKOMSTkommun", barnet eller ungdomens ärende behandlas av Migrationsverket...som ska -inom kort- "hänvisa" ärendet (OBSERVERA att man inte pratar om barnet, utan just ärendet) till en så kallad "ANVISNINGSkommun". Det är här i kedjan jag sitter. I anvisningskommunen. Det är den kommun som ansvarar för barnet tills dess att denne fyller 18 år. Eller typ i alla fall. Det sägs så på pappret.

För alla er därute med fördomar mot just ensamkommande barn. Försök att vara ensam och utelämnad i ett helt nytt land, så får ni se. Om detta land dessutom skulle råka heta Sverige. Lycka till. Byråkrati så det svider. Uäää.

Någonstans i allt detta så finns det något fint som heter så mycket som FN:s barnkonvention.
Just det, du hörde rätt. För oss -stackare?- som växte upp på 90-talet var FN:s barnkonvention jättepoppis ett tag. Vill minnas att det sändes information om detta till och med på barnprogrammen. Just det. Mycket nyttigt för välpriviligerade svenska snorungar som en själv att förstå att jag har rätt till skolgång, hälsa och boende. (jag vet jag låter bitter, men blir ledsen på hur Sverige kan behandla barn ibland..oavsett vilket land de råkar vara födda i). FN:s barnkonvention myntade begreppet "barnets bästa". Wow. Vilken våtupplevelse för svenska myndigheter. Bara vi säger att vi har tagit hänsyn till barnets bästa, så blir allt bra. Ingen Janne Josefsson där inte. Å så bra! Gulli-gull-rosa.



Det kom ett barn till oss. Se inlägget under kategorin Jobb. Nu ska han vidare. Han får inte vara kvar. Tack och hej. Migrationsverket, i ett nötskal. Allt handlar om pengar. Hej å hå. Skit i barnen. Har han etablerat kontakt med andra ungdomar där han bor? Har han en jäkligt kompetent soc sekr? Skit idet, ryck upp pojken. Igen! Varför ska vi trygga honom? Nej, nej! Upp, upp och iväg. Nu ska han till en ANVISNINGSkommun. Nu har de ansvaret. På onsdag åker han. Får knappt säga hejdå. Han som skulle börja skolan på onsdag. Nej, nu ska du iväg till annan kommun. Hejdå!!

Jag skäms över vårt system i Sverige. Jag skäms över att vara en del av det. Jag skäms över att vi inte tänker mer på barnen! Är det fel av mig att överväga att ge ut mitt privata mobilnummer till killen? Usch, jag visste om detta tidigare. Men nu känns det ännu mera fel. Fel, hur vi behandlar dessa ensamma barn. Har en dålig känsla i magen, den lär inte bli bättre. Suck.

Kommentarer:

Det gör ont i hjärtat när jag hör sånt här! Fy tusan. Man tänker aldrig på människor bakom ärendena utan endast pengar och fina siffror. Vi har haft en hel del barn och familjer som börjat på vår skola, men som inte fått stanna av olika anledningar. Det är fruktansvärt!

2011-12-05 @ 20:42:58
#2: Pärlan

Fy!! :( Vad ledsen jag blir! Du är grym som orkar jobba sådär! Jag tycker inte det vore fel att lämna ut ditt privata nummer. Eller skaffa en kontantkortstelefon med ett nummer som du KAN lämna ut och skulle det bli för mycket eller helt fel kan du byta det numret. Ifall det kommer fler liknande case. Men du känner bäst själv hur du vill göra :) Jag hoppas att allt löser sig för ALLA barn! <3

2011-12-06 @ 15:18:20
#3: Pärlan

Alltså grym på bra sätt givetvis! ^^

2011-12-06 @ 15:18:57
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: