ZtorZillen

2011-12-04
13:56:38

2:a advent

Det är söndag. Det är andra advent. Det är orkidé-pysslar dag.

Dagen har knappt börjat. Jag har ändå hunnit med en underbar morgonpromenad med Samson.

Omplanterat två orkidéer. Ätit frukost, och mellanmål i form av en halv sharon, registrerat allt på matdagboken.

Och som grädde på moset har jag också paketerat två julklappar, en till svärmor och en till sambon.

Ser inte fram mot julen. Eller jo, till ledigheten. Men julafton har en tendens att bli så materiellt.

Jag saknar jularna i Borås. Där vi delade ut julklappar, drack glögg, var ute med hunden och sedan spelade sällskapsspel och kortspel resten av kvällen. Detta naturligtvis varvat med julmat. Julmat som hela familjen lagade tillsammans. Denna jul kommer bli annorlunda. Delvis för svägerskan har konverterat till islam, vilket då betyder att vi inte längre kan ("får"?) fira jul tillsammans. Inget ont menat mot hennes val att konvertera, jag tror att det var det bästa som kunde hända henne. Men jag vill ändå fira jul med alla i familjen. Oavsett vad man har för religiös trosuppfattning. Jag menar, jag firar inte jul för att jag tror på Jesus. Inte ett dugg.

Jul är tradition. Punkt. Jag är uppväxt i Sverige, med jul. Å jul är familjens högtid. Det ska vara snö, julskinka å julgröt. Spel, lek och glögg. Glädje och mys. Och för att inte glömma det viktigaste -julmusik!

Delvis för att vi nu bor så långt ifrån alla. Norrland känns väldigt långt bort ibland.

I alla fall så hoppas jag på en underbar jul, i ledighetens tecken.

Just det! Har jag berättat att jag har köpt hemmagjord glögg? På en marknad för någon vecka sedan.

Snart kommer svärmor å hälsar på. Då blir det korsord och glögg! MYS!

På återskrivande!


Kommentarer:

Jul är en ångestladdad tillställning för vissa. Jag har alltid älskat julen, men de senaste åren har det mättats av lite när jag märker vilket ångest det skapar hos folk. Och, att mer och mer fokus ligger i det materiella. Svårt för många att försvara sig där.



2011-12-04 @ 14:42:45
#2: emsut.



Jag känner mest hat-kärlek inför jul.. Jag önskar att jag kunde vara hos familjen i Borås men jag jobbar. Men det är inte så illa det heller... :)

2011-12-05 @ 06:42:42
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: