ZtorZillen

2011-08-18
14:24:00

PCO symptom
Ett av symptomen till PCO är;
Ökad behåring av manlig typ, dvs i ansiktet, på brösten och i medellinjen på buken (hirtuism).

Är det något jag har delade tankar om är det just detta symptom. Ökad kroppsbehåring. Det är något jag alltid har "lidigt" av. Sedan ung ålder...
Jag minns hur det påpekades av tjejer i min klass efter idrottslektionen i duschen. Hur äckligt det var och att ingen någonsin kunde tycka att jag såg fin ut. Jag minns också hur det på vårterminen, när det närmade sig sommaren och jag gick i shorts...hur det då påpekades av killar i min klass att det vore "lämpligt" att jag rakade benen och armarna för det såg förjävligt ut. Minns också att jag även fick kommentarer från lärare och även från en nära släkting. Dock kände jag alltid under min uppväxt att jag fick stöd från min mamma. Jag tror också att det kanske beror just på henne att jag idag faktiskt inte rakar mina armar, jag finner det inte störande...att jag har hår på armarna. I armhålorna, visst. Men inte på armarna.

I övrigt hatar jag just detta symptom. Jag hatar det faktum att jag försöker så intensivt bli av med allt hår, men när jag är klar och känner mig "ren" och fräsch..så är det bara på´t igen bara! Mindre kul! Jag har testat att gå på laser, det gjorde ont, hjälpte föga...och var inte alls värt de tusenlappar som försvann. Jag har också testat att epilera mig, förmodligen den mest prisvärda behandlingen...men ack vad det gör ont!

Ska försöka ta mod till mig och göra en behandling på lår och ben...men det gör så ont! Och så gör jag det på mig själv...Kanske vore det bättre att låta någon professionell göra det, men jag skulle inte våga...skäms så över detta.
Någon som känner igen sig?

Kommentarer:

Känner igen mig väldigt väl, jag har epilerat armar för att jag avskydde hårstråna på armarna.. Och även i ansiktet för att bli av med generande hårväxt. Går och drar hårstrå varje dag med pincett. Blir GALEN!!! Känns så fruktansvärt genant och har otroliga komplex för det, har aldrig testat laser för hårväxt på tok för dyrt för min plånbok. Är väl tur att min sambo inte bryr sig, är nog mer i ens egna huvud än något omvärlden noterat. Har funderat på hårborttagningskrämer som finns också, har du testat det? Stor styrkekram!!

2011-08-20 @ 04:24:11

Du menar sådana starka krämer som du stryker på och sedan "skrapar" bort? Nja, testade när jag va yngre och mamma hjälpte mig mest på ben och armar..det hjälpte föga. Å andra sidan kanske man skulle testa igen, det var ju dock ett antal år sedan..mer än 10..så varför inte?

2011-08-21 @ 14:13:22
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: