ZtorZillen

2012-12-29
20:06:00

Plantera en orkidé!
Hur gör man när man planterar en orkidé?
Det första man behöver införskaffa sig är en orkidékruka med tillhörande fat. Den ska vara genomskinlig. Plast eller glas spelar ingen roll, det viktigaste är att den är genomskinlig samt att det är hål i botten!
 
 
Ett bra tips är att ha ett fat till också, så att vatten kan rinna ut på den istället för i fönstret, eller på bordet eller vart du nu har din orkidé.
Vad du gör sen är beroende på om det är en liten orkidébebis, en sjuk orkidé eller en vuxen och frisk krabat, så att säga. Om den är frisk och lite äldre så bör orkidén vara i orkidéjord.
Detta beror ju också på vad det är för typ av blomma.
En del orkidéer växer bäst på en barkbit, andra ska hänga med rötterna fria.
De vanligaste, sådana man köper i exempelvis mataffären; är brudorkidéer.
De behöver orkidéjord. Som är en slags jordblandning med bland annat barkbitar, så att vattnet lätt kan ta sig igenom krukan och inte förstöra luftrötterna.
Om det är en sjukling som jag vill få frisk, eller om det är en liten nyfödd så använder jag vitmossa.
Jag köper min torkad och blöter sedan upp den så att den ser ut som nedan...
 
 
Vad som är viktigt att tänka på är att det inte är sådan "vitmossa" som man har i adventsljusstakar, utan riktig vitmossa. Som ovan!
 

Kommentarer:
#1: Anneli

Tack!! Det här var jag jättenyfiken på. Men lite besserwisser som jag tenderar att vara (ibland?) måste jag bara påpeka att mossan i adventsljusstakarna heter ren-eller fönsterlav. Vitmossa finns dock gott om på blötare myrar :)

Orkidéjord - finna den att köpa på vanlig blomsterhandel, eller?

Svar: Ursäkta om jag va otydlig, men det var DET jag menade...dock så säljs det som "vitmossa" i alla fall i vår lokala ICA-butik...dock behövs det vitMOSSA till orkidéerna, inte renlaven, som ibland som sagt säljs som "vitmossa"! Ja, jorden kan man köpa på vissa mataffärer också, faktiskt...
pcoslife.blogg.se

2012-12-30 @ 11:01:25
#2: ealina

Tack!
Nu ska jag nog se till att få några fina blommor här hemma i vår! :)

Svar: Sweeet! Ta kort!
pcoslife.blogg.se

2013-01-02 @ 20:43:08
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: