ZtorZillen

2014-09-20
11:40:46

"Man kan äta allt, men inte alltid"
 
Man kan äta allt, men inte alltid.
Så låter det oftast när det kommer till vikt, och vikttips.
Och jag har alltid blivit provocerad av det uttalandet.
För jag tror inte på det. Verkligen! Jag tror att det är bullshit.
För övrigt: Varför SKA man äta allt?
Nu tror jag dock att det inte är meningen med att man ska äta allt, utan snarare en ursäkt till att man KAN äta allt.
Om man vill. Om man gör det valet, ska man inte känns skuld och klandra sig själv.
 
Själv har jag nu bestämt mig. En gång för alla. Jag kan inte äta allt. Inte någon gång, inte alls.
Med det menar jag att jag har kommit till insikt att jag måste lära mig att hantera vissa sug, och att jag måste ersätta det suget med andra produkter. Substitut.
Jag KAN inte äta pasta eller vitt bröd. PUNKT. Nej, jag är inte glutenintollerant eller glutenallergiker i vanlig mening. Men jag känner i hela min kropp, i hela mitt väsen att gluten är inte bra för mig.
Varje gång jag äter gluten, inga undantag, så blir jag hungrig eller sugen ca 1,5 timme efter jag ätit.
Min mage sväller upp, jag blir gasig och ibland även illamående. Äter jag gluten flera gånger en vecka, även om i liten mängd....även i form av fullkornsbröd eller liknande, så får jag finnar. MASSOR av finnar.
Det hjälper inte att de kliar och snart blir små sår.
 
Jag har därför härmed bestämt mig att denna ursäkt "man kan äta allt, men inte alltid", säkert stämmer på de flesta människor, MEN för min del är det inte värt uppoffringen. Jag blir mer sockersugen av bröd än av rent godis. Jag påverkas mer negativt av ett äpple än två bitar choklad. Sedan vet jag att jag har en gräns, jag kan inte äta "bara" fyra bitar choklad, då blir det alltid en hel kaka.
 
Jag är glad att Itrim sätter igång mycket tankar hos mig...många insikter kommer med att jag funderar om och om igen på saker som nämns på gruppträffarna.
 
Idag är jag extra glad över att jag valt att återigen ta ansvar över mitt liv och min kropp!
 

Kommentar:
#1: C

Jag kan inte heller äta allt! Min kropp klarar inte av kolhydrater utan då går jag upp i vikt och sväller som en ballong. Sen får jag även ett konstant sug. Nä nu ska jag leva som jag gör just nu i resten av mitt liv för jag mår bra och går ner i vikt. Suget är även det hanterbart de få gånger det kommer.

Svar: Exakt! Håller med dig! Nu gäller det bara att jag ska motivera mig att fortsätta med det jag vet fungerar för mig!
pcoslife.blogg.se

2014-09-20 @ 15:49:26
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: