ZtorZillen

2013-09-14
20:21:59

Passa på
Det gäller att passa på nu. Nu när vi har så fina grönsaker i Sverige. Jag och sambon har kommit på, sedan vi började med detoxen...att det faktiskt smakar bättre och mer med ekologiskt odlade grönsaker. Eller ekologisk mat överhuvudtaget. Problemet är priserna. Vi har inte råd att köpa ALLT ekologiskt, även om vi kommer göra det mer och mer nu när sambo får mer stadig inkomst efter december då han tar examen...just nu lever vi mest på min lön och sedan kompletterar med hans lön när han jobbar. Han pluggar ju heltid också. I alla fall. Vi väljer att prioritera vissa basvaror som ekologiska, helst närodlade också. Ägg är en sådan sak. Ägg från frigående höns är viktigt för oss, speciellt utomhusgående. Eller så tänkte vi först, sedan fick vi höra av en säker källa att det inte alltid är lätt att få höns att gå utomhus, även om de har möjlighet till det. Ägg köper vi i alla fall av en lokal bonde, som har frigående höns.
 
Sambon säger att han tycker att han blir mer mätt på de här äggen än de vi har köpt i affären. Min kokosgröt blir mer gulaktig av dessa höns än "vanliga"...
 
(Mammas tomater)
 
 
Mamma och jag började ju plantera små tomatfrön i början på året...hon har nu flera sorter och jag har en. Mina tomater är så små..som coctailtomater..fast plantan är bifftomater. Hahaha. Mammas tomater däremot...de är finta och röda. Å andra sidan har hon ju ett uterum, och mina står på balkongen. I alla fall. Jag har provätit mammas tomater som var KANON. ÄR det någon av er som har erfarenhet av att odla på en balkong? Vi bor ju i lägenhet..men skulle vilja odla mer grönsaker till nästa år. Går det att odla squash till exempel? På en balkong? Tips tas tacksamt emot.

Kommentarer:
#1: Tackan

Squash tror jag går utmärkt , chili, paprika , potatis!!! Ja en stor hink bara och ner med några Pottäter. Tänk på höjden liksom , kan en del saker växa på vägg eller i hängkrukor osv . Jag tror det största tricket är att driva upp plantorna inne innan de ska ut då blir det bäst.

Och "fria " ägg är så sjukt mycket bättre, mycket gulare och bakar man på dem... Vilket vi såklart inte ska blir det mycket fluffigare liksom :-)

Tack för dina kommentarer , pysslet är liksom lite för att få andas och överleva i det småbarnssnor träsk jag nu lever i, ett träsk jag inte skulle byta bort för allt guld i världen men deg tär på krafterna.

Svar: Hm..squash vore ju jättegott!
pcoslife.blogg.se

2013-09-15 @ 07:54:09
#2: Eleonor

Jag har ingen erfarenhet av ekologiskt odlat själv, men kanske är värt att lägga lite extra pengar på ekologiskt och närproducerat i allmänhet?

Angående plantering, odling hemma så har jag ingen erfarenhet av det heller :) hihi

Svar: Hm...ja, jag tycker att det är värt lite extra med närproducerat, faktiskt!
pcoslife.blogg.se

2013-09-15 @ 17:27:25
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: