ZtorZillen

2013-09-26
02:23:00

Barnfetma och klänningsavund
 
Ibland när jag tittar på amerikanska serier, eller något program från USA, blir jag riktigt provocerad.
Ja, jag blir provocerad av alla tjocka människor.
Inte tjocka som i 20-30 kilos övervikt....utan människor som är som jag har varit (sjukligt feta). Eller ännu värre.
Folk med 70-80 kilos övervikt. De som bär runt på en till vuxen människa liksom.
Vad är det som händer? Vart är världen på väg?
Det är ju synd om människor.
Hur kom det sig att de blev så feta? Så abnorma?
Det är ju inte normalt. Eller är det det?!
 
Jag blir i alla fall provocerad av detta. Mest...för att jag är rätt så övertygad om att mycket handlar om okunskap. Att vi i Sverige, är långt fram i undervisningen i skolan..och att våra barn VET vad som är hälsosamt. Sedan finns det ju flera barn som lider av barnfetma i Sverige också, och det är inte okej. Vart är världen på väg? Är det så dålig kvalitet på maten som serveras i skolorna? Eller bristen på motion? Eller vad är det? Brist på vardagsmotion? Brist på information? Brist på gränssättning från föräldrar till barn som hellre spelar online-fotboll än att faktiskt spela fotboll ute på gården?! Eller en kombination.
 
 
 
En sak som blir följden av detta...eller kanske inte just detta. Men det faktum att många är överviktiga skapar också en helt annan klädmarknad. Fina kläder för brudar som inte bara är pinnsmala. Det kan jag sakna i Sverige. Det finns mycket via postorder och så. Det kan man inte säga att det inte finns. Men jag hade velat känna mig fin även som 100+. Jag ville ha klänningar och må bra i min kropp då med. Nu är det lättare, även om min kära rumpa inte tar hänsyn till att övrig kropp har minskat i omfång...
 
Jag saknar i alla fall kläder för kurviga. Jag vill ha mer klänningar till folket!
Och om jag inte får det, får jag väl lära mig att sy då...
Om ni inte har några bra tips att dela med er av?

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: