ZtorZillen

2013-05-23
20:32:34

Dag 202- göra slut?
 
Jag vet att tanken med Itrim är att jag ska lämna lokalerna med uppfyllt sinne och motivation på topp.
Det är något som ändå gnager inom mig. Som om det är något som är fel. Det går liksom inte att förklara på annat sätt än att säga att det är just en gnagande magkänsla att det inte stämmer.
Det är inte Itrim som sådant.
Utan kanske snarare mig själv. "Det är inte dig det är fel på, det är mig"
Känns som om jag vill göra slut med Itrim. Eller med mig själv. Jag har inte bestämt mig än.
 
Jag tycker att jag kämpar som ett djur. Det känns faktiskt så. Vad är det som är så galet fel?
Vad är det som gör det så j*vla svårt?
Det är lite som att jag vill säga till min kropp "vi kan vara vänner".
Vi dumpar den här viktgrejen och så blir vi vänner i stället.
Vad är det för liv? Att leva så här?
Att bli besviken?
Jag vägde mig idag, på Itrim.
88,6 kg.
Vad är det som händer? Håller jag på sakta men säkert upp igen nu eller?
Jag blir så less. På riktigt.
Du vet så där less att man bara vill ge upp.
Det är verkligen så. Uttryckte min frustration över mitt sockersug till min coach.
Sa att jag vill testa med att köra utan måltidsersättningar.
Att en i min grupp sagt att hennes sockersug blivit mindre sedan hon bara äter vanlig mat och inga måltidsersättningar.
 
Han tyckte inte att det var en bra idé.
Jag undrar vad han egentligen tycker.
Alltså..han får ju lön av Itrim. Klart han vill att jag köper mer måltidsersättningar...
Jag vet inte.
Samtidigt tror jag verkligen, det är min fasta övertygelse; min kropp är inte som alla andras.
Den är inte det.
Jag känner mig inte lyssnad på.
Jag känner att jag behövde prata om DETTA, mina tvivel.
Vrida och vända på det.
Inte sätta upp nya "mål". Inte prata om hur mycket jag tränar och hur många steg jag går per dag.
Jag sköter mig. Jag lovar.
Jag vill prata om detta...
kanske har vi växt ifrån varandra?
Kanske kan vi skiljas som vänner? Har det gått för fort? Eller snarare det går inte tillräckligt fort.
Vi vill olika saker..eller?
Hm...det känns svårt..och jag är jätteförvirrad.
Ledsen över att vikten är som den är.
Förvirrad.
Frustrerad...
Ensam.

Kommentarer:
#1: Alexandra

Om du känner att de inte ger dig något längre tycker jag inte du ska vara med längre. Tycker du ska ta kontakt m en dietist, som du som du kan gå till ibland, där du kan lägga upp en plan som funkar för dig m vanlig mat. Jag tycker Mina gruppmöten m dietisten är bra. De gäller bara att försöka hitta en person de klickar med. du har ju varit assbra med itrim, kanske behöver du någon annan motivation nu.... Så du inte tröttnar och går upp alla kilon. Det är ju bara naturligt att man tröttnar och då behövs något nytt som lyfter upp än

Svar: Jag har testat med detta innan jag började på Itrim. De sa att jag inte kunde gå hos dietist eftersom det var för lång kö och jag har inga mer "synliga" problem med min fetma mer än att jag är fet...och har ont..jag har försökt flera gånger att få prata med en dietist, men som sagt..nu står jag i alla fall i kö till att komma till en dietist då jag sa till läkaren att jag och sambon har försökt "jäääättelänge" att bli gravida. En vitlögn som fick honom att skriva upp mig på kön till dietisten (skäms lite)
pcoslife.blogg.se

2013-05-24 @ 10:03:19

Hm, låter som att du vill gå vidare. Kanske är dags för det nu? Angående det du säger om sockersug: kanske ska du testa att börja äta vanlig mat, men dra ner på kolhydraterna? Jag har haft ett otroligt sockersug länge, och det gav sig liksom aldrig. Tillslut sa min kostrådgivare till mig att jag skulle plocka bort kolhydrater så gott som helt, och se till att jag får i mig fett. Jag har varit lite dålig på det. Fett minskar nämligen sockersuget väldigt mycket, och kolhydrater ökar det. Kanske ska du testa det ett tag? Att ta kontakt med en bra dietist/kostrådgivare kanske är ett alternativ. Eller att bara fokusera på att bli vän med din kropp och hitta fram till en egen diet som funkar för dig. Jag har testat allt möjligt, både att räkna kalorier, LCHF, fettskräck-dieten o diverse annat. Men det enda som har funkat på lång sikt för just mig har varit att äta typ vanligt, fast plocka bort kolhydrater så mycket det går. Inte extremt mycket fett, men absolut inte för lite heller. Det är något jag lärt mig leva med och behöver inte tänka så mycket på vad jag ska äta längre. Och det funkar, för mig. Alla är ju olika och har olika livssituationer och förutsättningar.

Btw, har du funderat över om du har för låg ämnesomsättning (underfunktion på sköldkörteln)? Vanliga läkare tar oftast bara ett prov och om det inte visar något så går de inte vidare. Men man kan ha det utan att det syns i det där provet. Och det finns bra läkare som tar det på allvar. Jag har det själv och håller äntligen på att få hjälp med det! Så onödigt att kämpa som ett djur utan att få så mycket resultat ändå. Man blir ju deprimerad för mindre ;) Hör av dig om du vill ha lite mer info kring det.

Svar: Hejsan, svejsan köttbullen (förövrigt känns det som om jag mobbar dig när jag kallar dig för köttbullen)! Jag har testat mig för låg ämnesomsättning flera gånger. Det har visat sig att jag har lite lägre än normalt, men inte tillräckligt lågt för att få medicinering för det. Jag vill äta som du när jag är klar med Itrim. Jag vet att jag mår bäst med väldigt lite kolhydrater och mer fett (beroende på vad det är för fett). Vill gärna veta mer kring låg ämnesomsättning!
pcoslife.blogg.se

2013-05-24 @ 12:32:52
#3: Eleonor

Hej verkar vara en jobbig period för dig nu, tråkigt :( Dessa måltidsersättningar, vad innehåller dem? Läs på förpackningen och kolla hur mycket tillsatt socker de innehåller, och ta ditt beslut utifrån det. Om de innehåller socker så kan det ju faktiskt trigga ditt sockersug.

Jag vet inte om det är min plats att säga, men min uppfattning är att alla dessa Viktjippon är till för att sälja, xtravagnza, Itrim, Viktväktarna osv... Om man misslyckas en gång, så är nog tanken att man ska försöka igen, de tjänar pengar på det på en "god idé".

Det är bara du som kan avgöra vilken metod som är rätt för dig. Men jag håller även med Köttbullen som skriver om låg ämnesomsättning, jag tror att många som försöker gå ned i vikt drabbas av det någon gång. För att man tror att man går ned snabbare bara för att man äter mindre, ibland är så inte fallet.

Ta en dag för att tänka, ta en promenad ute i solen och fundera på hur du vill göra. Vad skulle du må bra utav? Hur ska du nå dit?

Svar: Eleonor: Du är så klok så att det gör ont! Ska göra som du säger...ska ta mig en funderare! Tack för dina tankar..!!
pcoslife.blogg.se

2013-05-24 @ 20:54:26
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: