ZtorZillen

2013-01-11
22:32:19

Dag 70 "Fotvikter"
 

Har ni testat fotvikter någon gång? Jag har haft ett par som jag använde vid stavgång en gång i tiden..för länge sedan. För någon dag sedan letade jag efter dem, men hittade dem inte. Så jag köpte nya från mina och sambons julklappspengar.
 
 
 
Tanken var egentligen att Mr Samson skulle ha dem. Inte på tassarna, men i hans väska.
I alla fall beslutade jag mig imorse för att själv testa dem.
Varför?
Min pappa kom på den eminenta idén att jag skulle få en ryggsäck av honom.
Denna ryggsäck ska jag fylla med vikter. Tills jag kommer upp i 13 kilo.
För det är så mycket jag har gått ner på 70 dagar.
Jag väger nu 91,2 kg.
 
Hade lite offerkofta på mig ett tag och beklagade mig för min far att det går sakta.
Då kom han på idén med vikterna.
Sedan funderade jag på det här; "hur mycket väger ett kilo egentligen".
Alltså hur mycket är det jag har gått ner?!
Hur känns det?
Hur kändes det när jag bar på de där extra?
Så..sagt och gjort i morse blev jag 2 kilo tyngre. 1 kilo/fot.
I början var det riktigt ovant.
I trappor kändes det i början som om benen ville vika sig.
Vilken skillnad, med bara ett "extra" kilo på varje ben.
Har jättesvårt att föreställa mig att jag burit på 13 kilo mer än nu!
Det är ju sjukt!
 
När jag kom hem från jobbet fick även Herr Samson prova på samma medicin.
 
 
Så vi gick på en lite mindre promenad, men den var svårare för herrn än väntat. Då han i väskan nu bar 2 kilo extra!
Han rörde sig långsammare i början och undrade vad matte hade hittat på för fuffens.
Men sedan gick det bra. Och det var som om det var lite viktigare att gå ut på promenad. Tyckte mig se mer fokus hos honom. Och han blev mer trött. Ska testa snart igen...
Men det är mycket..Samson väger ca 20 kilo. 2 kilo är ju 10%.
Det är som om jag skulle bära 9,1 kilo extra på mina promenader!
 
Hm...när man säger så, så blir det ett annat perspektiv.
Jag har faktiskt minskat från start...mer än 10% av startvikten.
 
Sweet!

Kommentarer:
#1: A

Du är så fantastiskt duktig!!!!
Trevlig helg!

2013-01-12 @ 00:22:26

Ja, det är häftigt. :) Och också ganska viktigt att man reflekterar över det. Man vänjer sig ju hela tiden och fattar inte riktigt hur mycket man gått ner och vad det faktiskt gör för skillnad. Jag hade en liknande "reflektionsdag" för några veckor sen när jag bar matkassar. Tänk så underbart sen när man fått bort allt! :D Vilken lättnad för kroppen och lederna.

Svar: Otroligt, eller hur?
pcoslife.blogg.se

2013-01-12 @ 13:08:10
#3: Linda

Jag använde såna vikter ganska ofta förut, tyckte det var grymt bra. Har fortfarande kvar dem men eftersom jag väger extra nu på grund av graviditeten och fortfarande inte kan gå ordentligt så börjar jag använda dem igen först efteråt, men det ger extra träning och jag vill jobba extra hårt sen på mina promenader :)

Svar: Ja, tror det kan vara ett bra komplement, även om de inte väger så mycket egentligen!
pcoslife.blogg.se

2013-01-12 @ 14:53:30
#4: Anneli

Härlig ekvation, va! Och smart, så känner man verkligen skillnaden.

2013-01-12 @ 17:07:58

Han är mycket, mycket klok din far.

Svar: Ja, å det bästa är att jag har ärvt lite av klokheten ;) Det är bra när han delar med sig!
pcoslife.blogg.se

2013-01-18 @ 21:59:02

Klart du har! Du har ärvt massor!!

2013-01-19 @ 16:56:12
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: