ZtorZillen

2013-01-09
19:38:44

Dag 68 -Den näring vi ger till kroppen ger vi till själen
Håller just nu på att läsa/lyssna på en bok. Munken som sålde sin ferrari.
Och har fastnat för en uppmaning där, nämligen; Den näring vi ger till kroppen ger vi till själen.
 
 
Av någon anledning så har den meningen fastnat. Och jag har funderat på det idag. När jag betraktade en av mina mer nya kollegor äta lunch. Hon åt en kycklingpaj. Helfabrikat. Och jag tänkte "va smidigt".
Sedan tänkte jag...nej! Det är inte smidigt! Varför ska vi inte ge våra kroppar det bästa vi kan?
Det är verkligen något jag ska lära mig att prioritera sen..när jag ska börja äta vanlig mat igen.
Och tänka på meningen;
Den näring vi ger till kroppen ger vi till själen
 
Igår var jag ju på Itrim på en föreläsning eller..gruppträff, men denna gång kändes det lite som en föreläsning.
Jag måste säga att jag inte köper Itrim med hull och hår. Och jag gillar mest min coach Tobias.
Han är lite mer; "du måste hitta din väg, vi ger rekommendationer som fungerar för det flesta, men tanken är att du ska applicera det på ditt liv och hitta dina lösningar och dina alternativ".
Det är inte ett direktcitat! Utan bara så jag uppfattar honom.
Exempelvis har han och jag pratat om min farhåga att börja äta frukt. För det rekommenderas av Itrim.
Och jag vet med mig, av tidigare erfarenheter att frukt sätter igång mitt sockersug.
Då har han uppmuntrat mig att istället äta bär eller grönsaker och att även äta frukt, men inte så ofta som kanske varje dag...och det kan jag köpa...mer...
än att jag "måste" äta frukt för att det är bra för "alla".
 
Sen har jag funderat på det här med paleo också. Det intresserar mig väldigt mycket.
Så det måste jag också läsa på lite mer om, så att jag kan använda det sen..i mitt framtida liv..med bra matval!
 
Ja, det var dagens funderare..
Hur ÄTER ni?
Vad tycker ni är viktigast i matträsket...jag menar; mattänket!
 

Kommentarer:

Jag dissar nästan helt halv- och helfabrikat. Billypizza och icaköttbullar till barnen i nödfall bara. Det är inte svårt eller tidsödande att göra egen skinksnitzel eller hamburgare av blandfärs, och det är mycket godare! Jag tycker att det är roligt att laga mat :)

Kram, Pernilla be

Svar: Ja, men eller hur! Ska verkligen försöka med det sedan! Spännande med skinkschnitzel, det vill jag lära mig!
pcoslife.blogg.se

2013-01-09 @ 20:27:20

Vi gör det mesta från scratch! Och det känns så bra. Det är det vi vill lära vår dotter också. Laga mat ÄR värt tiden det tar. Och man kan umgås samtidigt!

Svar: Sååå sant så..köper ni ekologiskt också?
pcoslife.blogg.se

2013-01-10 @ 02:17:02

Vi försöker köpa kött och vissa grönsaker ekologiska. Tyvärr kostar det en hel del extra och just nu har vi inte råd. Men lite här och där gör också nytta! :)

Svar: Intressant!
pcoslife.blogg.se

2013-01-11 @ 03:15:06
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: