ZtorZillen

2013-01-03
18:22:31

Dag 62 Missbrukare
Suck. Va trött jag blir på mig själv. Verkligen. Jag blir så trött att jag knappt orkar längre!
Jag känner att det är något fel på mig. Jag borde klara av detta med mat och motion. Lätt. Det är inte svårt. Inte i teorin. 1+1=2.
Punkt.
Lätt.
Lätt som en plätt. Inget annat. Inget krångel. Äta måltidsersättningarna, dricka 2 liter vatten, gå 10 000 steg/dag, motionera 2 ggr/vecka. Inte svårt. Varför gör jag det så komplicerat då?
Varför lyckas "alla andra"?
 
Idag är ingen bra dag. Jag är trött. Fortfarande förkyld. Huvudvärk. Less. Hungrig. Har fuskat och ätit en macka, fast jag visste att det var dumt och fast jag visste att jag inte ens var sugen på det. Fast jag visste att jag skulle få skuldkänslor. Jag visste det! Ändå bara liksom talade den till mig. Den gav sig inte. Och jag kunde inte stå emot. Jag bara åt. Varför?
Jag vet, det är "bara" en macka. Men det är inte "bara" en macka. Det är ett j*vla missbruk.
Jag är missbrukare. Och jag hade vaggat in mig själv i den fantasin att jag var frisk.
Att nu har jag gått ner i vikt. Nu är jag frisk. Men det är jag inte. Igår var jag så pepp och kände mig så på...och framåt..å liksom...ja, glad...idag...inte så mycket.
Känner mig misslyckad. Som inte klarar av att stå emot en macka. Som inte kan gå tillräckligt som inte kan äta rätt, dricka rätt. Det är som om jag är svag. Jag känner mig svag idag. Misslyckad. Trött. Ensam. Svag. Känner mig som ett offer. Och vill inte ta ansvar för det jag gör. Jag vill inte mera. Jag vill hetsäta, återvända till tryggheten. Till det varma. Det mysiga. Maten. Vilken jag vill.
Bestämma vad jag ska äta. Mackor. Bröd. Kött. Pasta. Riktig mat, inte något j'kla frystorkat.
Känner mig ensam. Övergiven. Vill äta mera. Skriver av mig här istället för att sitta i köket och bara vråläta, jag antar det är ett framsteg. Ett framsteg jag borde va stolt över. Men just nu skiter jag i det. Vill ha mat.
 
Usch. Mår inget bra. Ska titta på lite Biggest loser-bilder...kanske hjälper det...jag måste sysselsätta mig. Det är liksom svårt att beskriva. Det är inget sug. Det är sorgsenhet. Svaghet. Ensamhet. Kryddat med lite snorighet och matos från grannen...matreklam på TV och jag är som...skit.
 
Varför ska det vara så j*vla svårt? VA?!
Jag menar "alla andra" kan ju...varför måste just jag söka tröst i mat och inte i...annat..typ motion...eller något. Uääää....måste sysselsätta mig...tror jag...

Kommentarer:
#1: Tackan

Du är stark och du kan vad du än vill. Klart det är jobbigt och klart det är lite sorgset, du har ju gjort slut med en del av dig själv . Lite dom en destruktiv partner/relation som man älskar och hatar på samma gång. Men du har tagit steget och du har börjat gå åt rätt håll. Du kan, det är du som gör det, det är ditt val, ditt liv.

Jag tror på dig, du inspirerar mig.

Svar: TACK!
pcoslife.blogg.se

2013-01-03 @ 19:21:15
#2: Anna

Vännen, jag förstår att det är tufft precis just nu, att ångesten skriker och det dåliga samvetet gör sig påmint. Men försök att se det hela i det stora perspektivet - det är EN macka av massor med måltider på EN dag av massor med dagar. Det kommer inte göra någon större skillnad. Du kommer resa dig och gå vidare med din resa. Du kommer tycka att det är jobbigt, men du kommer ta dig igenom det. För att du vill. För att du är stark.

Precis som Tackan sa:
Jag tror på dig. Du inspirerar mig.

Svar: Wow! Tack!
pcoslife.blogg.se

2013-01-03 @ 19:32:05
#3: ealina

Men gumman.. *kramar om*
Du anar inte hur många gånger jag känt som du!
Men "alla andra" klarar det inte heller! Alla faller för frestelser och gör saker som de inte hade tänkt och kanske inte ville.

Att du ligger på ett så extremt kaloriunderskott (och har gjort väldigt länge nu) samtidigt som du är sjuk gör ju bara att kroppen ropar till dig ännu mer för att du ska ätaätaäta såklart. Det är helt normalt, jue. Visst, mackan var inte enligt planen, mackan var inte det bästa du kunde valt, men shit vad stark du var som bara tog EN macka!
Tänk inte på det som ett missbruk, inte den här gången, detta var din kropp som ville ha lite extra energi. Och eftersom du bara tog EN macka och lyckades hejda dig, så tycker jag heller inte att du har något problem med missbruk just nu! Jag tycker att du var huuuur bra som helst! Och om du skulle råka ha ätit någonting mer nu, så var du äääändå jättebra som stoppade vid EN macka. (Skulle jag aaaaldrig klarat, haha.) Jag har väl berättat om de gånger då jag kaloribantat och sedan pajjat allt på en enda kväll? ;)
Även jag intalar mig att "jag har inga problem med socker/choklad/mackor längre" men om jag väl börjar så kan jag inte sluta. Som på julafton. Men det är bara att ta tjuren vid hornen, eller hur man säger, och inse att man hade fel och sedan göra om och göra rätt istället nästa gång man står inför samma sak.

Du är stark. Du gör det du vill.
Hejja dig, vad bra du är!

Många kramar!

Svar: Ja nu i efterhand kan jag ju se vilken poäng du har...helt rätt, jag stoppade faktiskt. Jag håller på å bli frisk och det var inget missbruk denna gång! Tack för kloka ord. Även denna kommentar hamnar i mitt hall of fame!
pcoslife.blogg.se

2013-01-03 @ 20:08:32
#4: Maria

Oj men du är en grym kämpe, klart det blir upp och nedgångar så är ju livet och tja jag har inte börjat min resa så vad har jag att ge dig då kan man undra?
Jag vet inte, men vet du har inspirerat mig så jävla mycket rent ut sagt ursäkt mitt fula språk.
Jag har tom köpt en omkring nu idag okej jag kommer inte få använda den på 6 månader men so what, då väntar jag väl men jag har en omkring som väntar med mig.
Testa att rocka lite när det är tungt, aktivera istället för att få bort tankarna.
Jag har ordnat en stegutmaning på min blogg med start på måndag om jag överlever op imorgon så är jag glad om jag på måndag orkar gå 30 steg :-) på måndag skulle jag hållt på med vlcd i 6 dagar men jag väntar, min tid kommer och varför valde jag vlcd?
Jo du var en av mina stora inspiratörer till det, just för att du är så grym du rockar fett som mitt kusinbarn skulle sagt :-)
Ja så ser jag på dig så nu tänker jag fråga om jag får berätta om dig i min kategori inspirationbloggare?

Svar: NAH! MEN va vackert skrivet! Tusen tack! Berätta på du! Just det, jag rockar fett..bra kusinbarn som du har! Jag snor den frasen!
pcoslife.blogg.se

2013-01-03 @ 21:05:54
#5: A

Jag hejar på dig. Du kämpar och kämpar. Duktiga du!!!

Svar: :D TACK!
pcoslife.blogg.se

2013-01-04 @ 00:21:21
#6: alexandra

kram! vet att det är tufft, jag tycker det är assss jobbigt. varför ska det vara så jävla jobbigt!!!! Men du fixar det även om det är tungt i dag. min dag suger också i dag :( kram igen

Svar: Tack för att du tog dig tid att skriva, även om din dag var lika illa som min...jag hoppas att det blev bättre sedan..idag är en bättre dag för mig!
pcoslife.blogg.se

2013-01-04 @ 00:27:51

Du är inte ensam. "Alla andra" klarar det inte heller. För många överviktiga är det ju ett rent missbruk, och då blir det sådär. Det blir ingen spikrak väg tillbaka. Även om man känner sig "frisk" så kommer plötsligt allting tillbaka igen. Men förhoppningsvis så tar man sig snabbare ifrån det, låter det inte få samma grepp. Jag har hållit på sådär i många år och varit superpepp, och så plötsligt förstört för mig själv helt utan anledning. Och det trots att jag har en underbar kostrådgivare/coach och att jag vet exakt hur jag ska göra. Det är ibland jättesvårt att göra det där som man vet att man ska. Jag har insett att jag måste acceptera det. Att lyfta på hatten för de dagarna, och istället lägga in krutet på alla dagar emellan. Det går åt rätt håll, även om vägen är knölig. Pyssla om dig själv, utan att använda mat. T ex hälsa på en vän, ring nån, ta ett varmt bad, köp en rolig bok, boka in en rolig resa att se fram emot... Låt det få va lite deppigt, och samla energi. Och sen tar du nya tag. Kram på dig!

Svar: Det är helt rätt det du skriver. Jag kopierar denna kommentar och lägger in den i min pepplista där jag har de bästa kommentarerna...för en deppig dag att läsa. TACK!
pcoslife.blogg.se

2013-01-04 @ 10:48:25

Det tar tid, gumman. Och vi har många med dig varit där och trott vi varit friska. Likaså jag. Men vi ska dyka lite till innan vi är där helt och fullt. Vad nytt då att lära är att man är fd missbrukare. En människa som kämpat hårt för att nå en friskare tillvaro och ett sundare sätt att hantera sig själv och sina känslor på. Men som också måste vara lite varsam, även i framtiden. Så, kämpa inte emot, döm inte dig själv. Du kämpar så in i norden, så det klart att energin tar slut någon gång. Tar slut, för att sedan fyllas på igen. Lite mer. Lite starkare <3

Svar: True...!
pcoslife.blogg.se

2013-01-05 @ 19:08:38
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: