ZtorZillen

2012-09-05
23:09:13

Tatuering
Just nu känner jag noll ork, till allt. Eller inget. Jobbigt att gå till jobbet. Jag har två veckor kvar på jobbet och allt jag kan tänka på är min farmor och att jag om två veckor ska byta jobb, byta stad, byta lägenhet. Längtar.
 
Igår joggade jag i intervaller i 25 minuter. Skönt. Svettigt. Härligt att vara på banan igen, så att säga.
 
För att byta ämne, så har jag bestämt mig för att tatuera mig. Jag har vetat det i flera år, att jag ska tatuera en minnestatuering till min farmor, när den dagen kommer. Tyvärr har ju den dagen då kommit. Så nu är det snart dags. Berättade om mina planer för min pappa, som genast hakade på och nu vill han göra det samma....
 
Min farmor är en överlevare och kommer alltid att vara det för mig. Hon överlevde Auschwitz. Jag har nu funderingar på att tatuera in hennes prison number på min arm. Och sedan någon text. Typ "överlevare", eller något sådant. Det kommer då alltid att påminna mig om vilken underbar person hon var, vilken stark person, vilken envishet som hon hade som gjorde att hon överlevde det värsta...vilket jag då tänker ger mig styrkan att vara en överlevare också. Fast inte på samma seriösa morbida sätt, utan mer en överlevare i vardagen. Inget är omöjligt liksom. Har dock inte bestämt mig än för vad för text jag ska ha till tatueringen...det måste kännas rätt, innan det sätts på print så att säga. Vill helst att det ska stå på ungerska också, eftersom det var farmors modersmål...
 
Hm...jag måste nog tänka lite mera på detta...återkommer i frågan. Har ni några tips förresten? Några idéer?

Kommentarer:
#1: Linda

Åh herregud vad jag rös av det du tänkt tatuera in. Fy vilken stark och verkligen rörande tatuering, där har vi verkligen nånting med MENING. Försökte tänka ut nån idé till vad du annars skulle kunna tänkas göra men det där var verkligen klockrent tycker jag.. Kan nog inte komma mer mitt i prick. Och på hennes modersmål tycker jag definitivt du ska göra det isåfall.

Usch, mina djupaste kondoleanser till er..

Svar: Tack, Linda!
pcoslife.blogg.se

2012-09-06 @ 00:16:31

Låter verkligen som en bra idé med numret! Och sen något annat på ungerska. Det gillar jag! När du tänker på din farmor, vad tänker du då? Överlevare? Eller nåt annat?

Svar: Ja...men också "familj", vilket jag kom på när jag läste din kommentar. Hon sa alltid att familjen är viktigast. Kanske borde skriva det..?
pcoslife.blogg.se

2012-09-06 @ 01:14:06
#3: Anna

Vackert. En vän till mig har en svart/vit bild på sin pappa på armen för att hedra hans minne. Den är jättefin och hon säger att den sitter där för att han alltid ska vaka över hennes axel. Jag tycker din idé låter jättefin.

Svar: Låter som en vacker tatuering det med!
pcoslife.blogg.se

2012-09-06 @ 07:51:18
#4: Minendie

En jättefin idé och ett fint sätt att föra hennes minne och historia vidare på.

Svar: Ja, det tyckte jag och pappa också!
pcoslife.blogg.se

2012-09-06 @ 10:46:13
#5: Linda

Min syster jobbade som au pair i USA/Seattle för några månader sen (och gjorde så i två år). För ganska exakt ett år sen var jag och hälsade på henne i Seattle under två veckors tid och vi tog då en tripp till Arizona och Grand Canyon och en sväng till Phoenix. Bland det sista vi gjorde innan vi lämnade Arizona och Phoenix var att tatuera oss. Vi hade pratat om det några månader innan jag skulle komma dit och ville göra en minnestatuering till minne av vår mamma som gick bort när vi var elva respektive sju år gamla. Så sagt och gjort så gjorde vi en tatuering på samma ankel båda två, exakt samma motiv. Såhär såg vårt motiv ut - enkelt, litet och stilrent. Bokstaven är första bokstaven i hennes namn. http://blogg.joona.se/gallery/1658.jpg

Svar: Va vacker, Linda!
pcoslife.blogg.se

2012-09-06 @ 16:45:54
#6: alexandra

väldigt fint, blev lite rörd :)

Svar: Tack!
pcoslife.blogg.se

2012-09-06 @ 17:12:21
#7: Linda

Jag tycker det låter som en väldigt fin idé. ALternativt hittar du ett citat som du tycker passar för henne, kanske något så om överlevnad eller styrka och sedan skriver det på hennes modersmål

2012-09-06 @ 19:46:17
#8: Susannes

Tatueringen låter spännande och en fin hyllning till din farmor. Jag har 3 st tatueringar och har 2 till på G,

Svar: Spännande! :D
pcoslife.blogg.se

2012-09-06 @ 19:52:07

Håller med, så vackert och så mycket kärlek. Låt det ligga och lura ett tag, det kommer till dig hur det ska se ut. Var så säker.

2012-09-07 @ 17:20:46
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: