ZtorZillen

2012-09-06
23:10:21

Pulsträning
 

Min sensei har ju gett mig i uppdrag att börja träna med pulsband å pulsklocka. Jag har ju gjort det förut. Använt klockan å bandet, alltså. Inte för att jag haft något speciellt att jämföra med, men nu skriver jag upp varje pass och maxpuls och snittpuls.

Det är faktiskt riktigt intressant det här med pulsträning. Till exempel det här med vilopuls. Har ni koll på er vilopuls. Min vilopuls ligger på runt 70-75 slag/minut. Det känns som om det är jättehögt. Å andra sidan har jag inte så mycket att jämföra med, mer än att jag läst att arbetspulsen ska ligga mellan 60-100 slag/minut. Det betyder alltså att mitt hjärta tror att min kropp gör någon vardaglig kroppsansträngning. Hm...i alla fall. Nu, nästa gång jag publicerar veckans träning...så har jag skrivit upp alla pass snittpuls. Tänkte det vore intressant att jämföra sedan i framtiden. Sparar nämligen varje veckas träning i en speciell mapp på datorn för att sedan vid brist på motivation kolla tillbaka vilken resa och framgång jag gjort. Smart va? ;)


Idag har det blivit två mini-pass på 20 minuter vardera. Först 20 min jogg/gång, med snittpuls 151 slag/minut. Sedan blev det en väldigt svettig snabbpromenad på 20 minuter också med snittpuls på 150. Rätt märkligt att båda blev typ samma snittpuls, även om det var två helt olika pass....


Kommentarer:

När man kör två pass på samma dag brukar pulsen alltid gå upp mer på pass nummer två. Kroppen är igång liksom och har då lättare för att hoppa uppåt. Det kan vara förklaringen :)

Svar: Det visste jag inte. Man lär sig något nytt varje dag ;)
pcoslife.blogg.se

2012-09-07 @ 17:23:52

Och! Toppen du skriver upp. Du är så målmedveten och ambitiös i detta, ska bli jättekul att få jobba med dig en månad till!

Svar: Håller med dig! Ser fram emot det!
pcoslife.blogg.se

2012-09-07 @ 17:25:00
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: