ZtorZillen

2012-09-19
17:03:00

Ninas resa
"Till att börja med var gettot ett till synes normalt samhälle, mitt i Polens huvudstad. Nina studerade i Warszawagettot, hon blev kär, hon gick på fester. Och hon tog studenten, förmodligen den enda som överlevt med ett studentbetyg från Warszawagettots gymnasium. Detta betyg godkändes efter krigsslutet, och möjliggjorde för Nina att omedelbart efter kriget börja studera medicin vid universitetet i Lodz, där hon också träffade sin kommande make Jerzy."
 

 
(klicka på bilden för att beställa den på bokus!)
 
Wow...nu har jag lyssnat klart på denna bok.
Jag vet inte vad jag ska säga, mer än att den är skitbra. Och förmodligen en av de bästa böcker jag läst om överlevande från förintelsen. Kände att det var jobbigt att fortsätta lyssna efter att farmor gått bort. Samtidigt...kändes det så rätt. Lite som min blivande tatuering...liksom lite "fuck off" till nazisterna. Jag tycker det är jätteviktigt att vi tar del av överlevares berättelser och för vidare detta till våra barn..och till deras barn. Vi får inte glömma. Och det händer ju fortfarande. Och har hänt efter Nazi-tyskland. Se på Bosnien, Kongo, Afghanistan, Irak...Egypten, Syrien..osv osv...
 
 
 

Kommentarer:
#1: Susannes

Boken är kanondag

Svar: HÅLLER MED DIG!! :D
pcoslife.blogg.se

2012-09-19 @ 20:32:49
#2: Emma

Kanske vore nåt att läsa tack för tipset :-)

2012-09-20 @ 19:56:45
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: