ZtorZillen

2012-11-05
17:25:28

Hundträning
 
Nu sitter min älskade sambo på ett vandrarhemsrum i Sundsvall. Å jag...jag är kvar här ensam med lilla vovven. I gnällbältet. Snart ska jag och skiten på hundkurs. För första gången ska vi på kurs utan husse. Känns lite märkligt. Jag är snuvig och förkyld. Fryser som en apa, gör jag också. Så jag har tusen ursäkter att inte gå på träningen, men jag ska ta mig dit i alla fall. Hur svårt kan det vara? Andra gör ju det, liksom?
Sambon och jag har alltid gått tillsammans, då vi tidigare har haft en hund som hade svårt för människor och andra hundar. Men nu ska vi gå vår andra kurs med lilla Samson. Allmänlydnad 1, heter den.
 
Håll tummarna att det går bra! Dagens tillfälle ska bland annat handla om hantering, ska bli spännande att få tips...förra hunden tyckte det var en mysstund att bli ompysslad på. Samson HATAR det och kan till och med bita mig när jag delar päls, klipper klor eller rakar honom mellan trampdynorna....
 
Har ni också hund?  Har ni några hanteringstips?
 
 

Kommentarer:
#1: smulan

Kul med kurs:) Jag har haft hundar med alla slags olika mentalitet. en som var omplacering och var lite rädd för män, speciellt i keps. Hon var svår att hantera i början och satte tänderna i armen på oss för att markera när vi skulle kamma, klippa klor och sånt. Slutade man inte då så bet hon hårdare. Aldrig så det gick hål dock. Så det var bara jag, min man och min mamma som kunde hantera henne. Men vi slutade aldrig. Vi gjorde lite i taget men slutade aldrig förrän hon var lugn. Man kan ju inte sluta när dom gör nåt dom inte ska. Då lär dom ju sig att det funkar att göra så för att slippa. Men är man snabb med att tex klippa en klo sen beröm, godis och släppa, då brukar det ganska snabbt bli bättre. Vissa hundar får panik vid såna tillfällen. Jag brukar då låsa fast dom mot mig så att dom inte sprattlar och gör sig illa. det är inte så illa som det låter. Man håller hunden tätt mot sig, pratar med den och klappar den. Beröring får den att varva ner. alla våra andra hundar kan vi och har kunnat göra vad som helst med. Klappa dom med vad som helst, tex ett skohorn, haha. Dom gillar allt:) Så träna, träna och träna med mycket mys och beröm. En sak man kan göra för att klo klippning ska gå bra är att man ofta tar i tassen och klon. Om man tex har mysstund, då kan man ta i tassen och massera den och röra på klon. Det dom flesta hundar tycker är obehagligt med kloklippning är att det spänner i klon. Men det går att avdramatisera det hela.
Lycka till!

Svar: Åh, vilka bra tips! Ska ge mig på dem redan i morgon...idag får han vila då han va så duktig på hundkursen!
pcoslife.blogg.se

2012-11-05 @ 20:26:57

Åh, berätta i ett inlägg hur det går!!

2012-11-06 @ 18:45:28
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: