ZtorZillen

2012-11-03
21:53:32

Dag 1 -måltidsersättningar
 
Vet ni vad skillnaden mellan Xtravaganza och Itrim är?
Jag måste ärligt säga att jag inte har så stor koll, mer än att jag vet att man kan köpa kortare bindningstid hos Xtravaganza och att det finns forskning på Itrims långsiktighet men inte på Xtravaganzas...
 
I alla fall. Min bror har ju jobbat som hälsocoach -eller vad det heter- på Xtravaganza. Så jag har ett gäng med prova-på-påsar från Xtravaganza här hemma. Jag har suttit och funderat fram och tillbaka om jag bara ska köra Itrims produkter den här tiden eller om jag ska blanda lite, då jag ändå har påsar från X. Det som känns viktigast är ju om det är VLCD eller LCD. Det är VLCD (Very Low Calorie Diet) på båda. Båda innehåller i princip samma näringsvärden. Vissa av Itrims produkter verkar innehålla mera socker, dock har Xtravaganza ca 13 Kcal mer per påse. Itrim säger 4 påsar om dagen = 600 kcal. Xtravaganza säger 3 påsar om dagen = 500 kcal.
 
Båda koncepten bygger på samma sak, inledningsvis. Hamna i ketos. I alla fall.
Dagen idag började med Itrims frukost. Gröt. Äpple och kanel. Måste säga att färgen var minst sagt motbjudande och det påminde om någonslags lera som man använder till ansiktsmasker..vidrigt helt enkelt. Men, så peppad som jag var i morse, tänkte jag att jag inte ska döma hunden efter håren. Så på med lite extra kanel, fram med minimjölk (det får man ha till, 1 dl). Måste säga att jag blev förvånad. Det var gott! Inte supergott, men helt klart ätligt. Något jag kan vänja mig vid och något jag kan tänka mig att njuta av. Gott, helt enkelt. Men som sagt, färgen var ingen höjdare! (Betyg: 3/5)
 
Till lunch blev det Itrims broccoli och purjolökssoppa. Gott! (4/5). Sedan valde jag att till mellanmål faktiskt ta Persikoshake från Xtravaganza (Betyg: 1/5). Ingen höjdare alls, fick kväljningar och det smakade riktigt kemiskt. Även om jag har en till prova-på-påsen på den så åker den i sopen, tyvärr.
Till kvällsmat blev det en kall Itrim shake med kaffesmak (Betyg: 5/5). Söt och god. Kändes som en kall kaffedrink. Som något jag verkligen kan tänka mig att dricka igen..och igen..och igen...
 
För att sammanfatta första dagen så har det vart stort fokus på mat. Vad jag får äta och hur jag ska planera detta så det inte blir svårare än vad det är. Vill gärna att ni kommer med kommentarer angående mina funderingar kring att blanda...Totala konsumerade kalorier idag uppgår till 613 kcal.

Kommentarer:
#1: Anna

Jag är verkligen jättedåligt insatt i skillnaden mellan Itrim och Xtravaganza, men jag tycker det låter som om du redan tänkt efter noga. Du kommer ju hamna i ketos oavsett om du blandar, om jag förstått det rätt? Huvudsaken är att du känner dig nöjd! :-)

Svar: Så har jag förstått det också!
pcoslife.blogg.se

2012-11-03 @ 22:32:45
#2: Linda

Jag kan inte alls mycket om sånt här, men jag tycker det du skriver låter väldigt vettigt. Dock vet jag inte hur strikt man måste vara första tiden med kalorier och liknande så jag vågar inte råda dig till något. Eftersom skillnaden är så pass liten som den ändå är tycker jag dock att det borde vara helt safe att blanda. Vad roligt att du verkar så motiverad! Jag drack underbara shakes ett tag, mest för att jag jobbade på ett sätt som inte gjorde det möjligt för mig att äta lunch under några veckor, så istället för att skippa lunch köpte jag shakes på Apoteket som jag drack under de veckorna.

Svar: Var de goda?
pcoslife.blogg.se

2012-11-03 @ 23:28:00
#3: Jennie

Å vad duktig du är :-)

Jag kör ju slanka som du vet och äter Cambridge gröten kanel och äpple för den smaken finns inte hos slanka.
Hon som säljer Cambridge anser att jag skall äta 3 från slanka eller 3 från Cambridge den dagen jag väljer annat för det hade med vitaminer i påsen att göra och det grunda sig på antalet påsar man skulle ta.
Så krångligt fatta du detta?
Dagsbehovet av vitaminer fördelades i dagspåsarna och hoppa man emellan så kunde det bli fel sa hon, jag vet inte!
Jag hoppar emellan mina, nu veta jag inget om itrim eller extravaganza dock
Lycka till och kör på nu :-)

Svar: Tack, Jennie, för tipset! Det låter ju riktigt vettigt!
pcoslife.blogg.se

2012-11-04 @ 05:46:53
#4: alexandra

är ingen höjdare på pulver :/ men jag tror du hittar en bra kombo, du får väl pröva dig fram så de passar dig:)

Svar: Ja, ska verkligen lyckas denna gång!
pcoslife.blogg.se

2012-11-04 @ 10:50:07

Åhhhh.. hejjar på dig.
Massor!
Hejja hejja!
Du hittar säkert en bra kombination som passar dig :)

KRAM

Svar: Tack, tack, tusen tack! Det värmer!
pcoslife.blogg.se

2012-11-05 @ 00:01:12
#6: Jenny

Hej! Jag har förståt det som att det viktiga är att man väljer de som har samma fördelning alltså om man har VLCD 4 ggr/dag från Itrim funkar det att byta till något annat som har VLCD 4 ggr/dag. Jag är Itrimare sedan augusti 2011 och körde 3 v VLCD och 9 v LCD. Bytte ibland en Itrimshake mot Modifast som har vaniljsmak eller såsmåningom en LCD-rätt mot Modifast Pasta med grönsaker (fanns inte pasta på Itrim förra året och jag saknade det så!) . Lycka till!

Svar: Så då menar du att jag ska byta till 3 mål med VLCD av Xtravaganza en dag, om jag nu ska göra det?
pcoslife.blogg.se

2012-11-05 @ 16:26:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: