ZtorZillen

2012-03-25
21:20:39

Den döende detektiven
"Legendarisk mordutredare och ett ouppklarat mord på en nio-årig flicka Lars Martin Johansson, i sin krafts dagar chef för Rikskriminalen, legendarisk mordutredare och bland sina kolleger känd som mannen som kunde se runt hörn. Numera är han pensionär och lever ett annat liv än då. Fast se runt hörn kan han fortfarande."



Betyg enligt mig å sambon är 4 av 5. Fast vi är osäkra på om det handlar om själva boken eller uppläsaren. Återigen bör påpekas att är det en bra uppläsare så blir boken bättre! Det är sant.
Något som jag själv irriterade mig på var missbruket av vissa fraser: "jaså, det säger du", "jag hör vad du säger" och "varför sa jag så"....Speciellt kul var det att höra "jag hör vad du säger". Det är en klassisk fras man lär sig på socionomprogrammet. Säkert också på polishögskolan, varför det va lite småkul att höra...men det är som sagt ett missbruk av dessa fraser, då varje kapitel innehöll minst 10 ggr då varje uttyck sades av olika personer.

Min sambo konstaterade att han aldrig orkat LÄSA boken, då den känns rätt seg om man nu ägnar hela sin uppmärksamhet på den. Personligen gillar jag GW:s böcker som ljudbok då det är god underhållning och att man inte direkt missar något om man pysslar med annat samtidigt. Dock måste jag säga att själva mordgåtan inte var speciellt svårlöst. De som var inblandade insåg både jag och sambon ganska fort...

Varför gillade vi den så mycket då?
Den var intressant och höll ändå intresset uppe. En av få böcker som min älskade sambo bett mig "pausa" när han gått iväg... Jag kan inte riktigt förklara det...men man fastnade. Både jag och min sambo gillar GW:s karaktärer. De måste bara vara inspirerade av hans forna kollegor, det måste vara så.
Välskrivna karaktärer som kompenserar upp mycket, när storyn lackar...
Känner igen vissa stereotyper från tiden på socionom, då vi ibland samarbetade med polisstudenterna..
I alla fall är det god underhållning!

Har ni några tips till nästa bok??

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: