ZtorZillen

2012-01-31
19:05:36

Stoppar utvisningar till Syrien
"Migrationsverket stoppar nu tillfälligt alla utvisningar och avvisningar till Syrien. Orsaken är den kraftigt försämrade säkerhetssituationen i landet. Konflikten i Syrien har successivt trappats upp under en längre tid. Den 16 december 2011 bedömde rättschef Mikael Ribbenvik att den nått en sådan nivå att det rådde "svåra motsättningar" i landet. Detta gjorde det möjligt för Migrationsverket att i ökad utsträckning bevilja syrier skydd i Sverige.

Nu har våldet förvärrats ytterligare, vilket gör att inga beslut om utvisning eller avvisning får verkställas.

I en ny instruktion pekar rättschefen bland annat på att

  • antalet civila dödsoffer har ökat — även bland dem som inte direkt deltagit i demonstrationer eller andra manifestationer
  • konflikten i Syrien i allt högre grad har militariserats, vilket det ökade antalet dödsoffren bland säkerhetsstyrkorna är ett tecken på
  • protesterna fortsätter att i huvudsak vara fredliga, men inslaget av väpnat motstånd ökar"

Läs mer i rättschefens instruktion om verkställigheter till Syrienlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster




Min kommentar: Vad jag kan utläsa om detta så handlar det alltså inte om att vara mer "öppen" i bedömningar och bevilja uppehållstillstånd till flera sökanden från Syrien, utan det handlar om ett tillfälligt "uppehåll" i verkställigheten av negativa beslut...alltså, för individen så betyder det en till förlängning av osäkerhet. "någon gång i framtiden, hämtar vi dig och utvisar dig..." Typ. Men inte just nu. Nu har vi "uppehåll". Missförstå mig rätt, det är ju bra att vi inte skickar iväg folk till så osäkra ställen....men jag tror fortfarande inte att folk söker sig till främmande länder om de inte tvunget måste. Jag skulle då exempelvis aldrig lämna min trygghet i Sverige för att fly till ex Irak..om det nu var oroligheter i Sverige. Det hade ju liksom inte vart min första lösning på problemen här hemma...möjligtvis Norge eller Danmark..Men det skulle kräva en hel del mod och desperation för mig att söka uppehållstillstånd i typ Irak. Tror säkerligen att syrianerna känner samma känslor för att söka i Sverige. Hm...


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: