ZtorZillen

2012-01-31
18:49:32

Skillnader
Jag vill tro, att även om jag inte rasar i vikt, så händer det saker med min kropp och själ.
Kanske framför allt med min själ. Jag känner att jag mer och mer blir medveten om allt det jag har, istället för att –som tidigare- fokusera på det jag inte har (en smal kropp). Min pappa har alltid sagt att jag har en kraftig kroppstyp, att jag är muskulös och att jag inte ska tänka på vikt utan mått. Att jag istället för att fixera vid mat och vikt, borde försöka uppskatta allt det jag har: hälsan, en man som älskar mig, en familj som stöttar mig, ett jobb, stadig inkomst, tak över mitt huvud, en hund som bara biter mig ibland…en kyl och frys som är fylld med mat. Jag tror att det tog sisådär 25-26 år innan jag lyssnade på pappa på riktigt. Jag har ju hört vad han har sagt, men jag tror att det först är nu som det sjunkit in. Det är först nu som jag verkligen kan ”lugna ner” mitt inre…försöka att tänka på annat än mat och hetsätning. Det är en underbar känsla som jag inte vill byta mot något i världen. Nu kommer nästa utmaning: hur ska jag behålla denna underbara känsla, den som har gjort att jag de senaste två veckorna flutit på små moln..små fluffiga moln?



Skillnaden mellan min kropp nu och då…ja, ärligt så vet jag inte om det är så mycket skillnad…eller jo det är det! Jag orkar jogga i 11 minuter i sträck! Jag kan prata efter att jag har joggat i 7-8 minuter i sträck, det kunde jag verkligen inte för ett par månader sedan! För att inte tala om hur min andhämtning och knä kändes efteråt, om jag nu ens fått för mig tanken att testa jogga så länge! Visst händer det saker. Kanske inte utseendemässigt. Men det händer saker. Jag klarar av mera saker. Jag har bättre självförtroende, något som jag tidigare bara trodde svagt på är jag nu helt övertygad om att jag kommer klara. Denna resa kommer jag klara, frågan är bara om målet blir det samma som jag från början hade tänkt? Vem vet, men det är också lite charmen med allt detta! Tror att jag är mer positiv och nyfiken också…hm..det är iofs själen ;) Hehe…nu ska jag sluta svamla!

På återskrivande!

Kommentarer:

Mycket tänkvärt!!

Ett väldigt stort steg att komma så långt som du nu gjort!

man måste ha en positiv inställning och se allt på ett positivt sätt, då blir allt mkt lättare =)



Lättare sagt än gjort, jag vet!

2012-01-31 @ 20:06:27

Ibland kan målgången ändras, för man växer på vägen. Ibland kan man komma på saker som får sånt man tyckte var livsviktigt för en tid sen, att blekna. Man ändrar fokus, för man kommer på något. De där viktiga inre sakerna som har med själen att göra. Som har med en själv att göra. Bara du. Bara jag. Ingen mer.



Det där pirret i magen, lyckokänslan. Det är underbart. Och nej, du kommer inte att kunna behålla det varje dag, därför att livet ser inte ut så. Det kommer vara dagar du gråter och har gråa moln istället för rosa över dig. Men skillnaden, Zilliz, från den stunden till den gamla, är att du vet hur du ska blåsa liv i de rosa molnen igen. Du vet att det grå bara är en tillfällighet i livet just då, för att du ska lära dig någonting. För om det bara var rosa hela tiden, varifrån får du då lärdomen?



När man påbörjar den inre resan och får smak på den inre kraften, då finns ingen återvändo. Och det min vän, är styrka över allt annat. Njut av ditt svävande och minns det när du landar hårt i backen, för det minnet kommer hjälpa dig upp igen. Starkare än någonsin.



Hälsar Malin´s livsfilosofi



2012-01-31 @ 20:38:13

Tack själv, ZtorZillen, för att du ger glas i min vardag <3

2012-01-31 @ 22:11:50

Du är fantastisk! och du har verkligen utvecklat dig själv på de här månaderna. En bit i taget. Jag skrev på min träningsblogg att förändring är en process och inte en händelse. Det tar tid. Man vaknar inte upp efter en natt och allt är förändrat...ett steg i taget. det är först när man älskar och respekterar sig själv som det kan gå framåt!

2012-02-01 @ 05:19:58
#5: Marie

Ibland är det svårt att se förändringar som sker, särskilt över en kort period, men det betyder absolut inte att de inte finns där. Visst det känns ibland bara som man står och stampar, för allt händer så långsamt, men sätt det i ett längre perspektiv. Tänk vilken förändring du kommer ha gjort om du fortsätter i den här takten i några månader, tänk var du kommer vara om ett år:)!



Ibland kan det vara svårt att stå ut ända tills man ser ett positivt resultat men försök att se de små segrarna du vinner varje dag. Varje promenad (hur kort den än är), varje styrkeövning, joggingsteg du tar är en bit på vägen till en friskare kropp. Varje gång du kan motstå kakor, godis och skräpmat, varje gång du tar en frukt istället eller vågar säga Nej fast det bjuds på kakor så är du ett steg på vägen mot ett sundare liv. Med alla små förändringar du gör, vare sig det gäller mat eller träning, så hjälper du din kropp i längden till att må (rent ut sagt) skitbra i längden :)! Lycka till!

2012-02-01 @ 15:47:44
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: