ZtorZillen

2012-02-02
17:59:03

Att återta ordet "tjockis"!
Redan som ung liten tös på bygden, så engagerade jag mig i orättvisor...även om jag själv var mobbad så var jag senare med i det så kallade mobbningsteamet och även i någon form av Pow-wow-grupp...tanken var att stärka ungdomar och deras självkänsla så att de inte gav sig på andra ungdomar.

Fin tanke. Lite naiv kanske, men vad vore världen utan naivitet? Förmodligen skulle ju inget bli gjort om vi alla var så super-överdrivet-realistiska hela tiden! Man måste ju faktiskt utmana sina egna tankar och fördomar och vara lite naiv ibland...jaja, åter till ämnet. Under de senaste veckorna har jag funderat mycket kring ordet "tjockis" och vad det betyder för mig. Jag kan förstå tanken bakom att inte säga att jag själv är en tjockis, att inte kalla mina bilringar för just bilringar, utan "volanger" eller något annat...

MEN. Jag har efter mycket om och men. Bestämt mig. För att jag, ska återta ordet "tjockis". Jag ska återta det från mina hjärnspöken, från alla de som mobbade mig i skolan, under min uppväxt. Jag ska ta tillbaka ordet "tjockis", göra det till mitt eget och gå stärkt ut ur kampen. Återta ordet, för att göra det till ett ord som jag kan acceptera och ett ord som inte rör upp tårar och kväljningar och hat-känslor gentemot mig själv. Utan att göra det till ett ord. Det är bara ett ord. Inget mera. Varken mer eller mindre. Ett ord. Tjockis.

Det va en förklaring, till er som tror eller har tänkt att jag klankar ner på mig själv när jag skriver sånt som att jag kommit ut ur "tjockisgarderoben". Hm. Jag må va en tjockis, men just nu betyder det (ordet "tjockis") ingenting för mig. Jag är stark, envis, smart, kompetent, tänkande människa. Jag är jag. Jag duger som jag är. Jag börjar trivas i min kropp mer och mer, för var dag som går. Jag tänker ju inte sluta äta som jag gör, eller sluta motionera bara för det. Nejdå. Jag skriver inte att jag förespråkar att folk ska gå upp i vikt. Nejdå. Det är mer att jag tycker inte att vi ska skämmas för dom vi är. Tjockisar måste få vara tjockisar, smalisar måste få vara smalisar. Det är lika bra för det, oavsett. Hälsan är huvudsaken. Den mentalabiten. Motionen. Fysiska hälsan. Sömnen. Lycka. DET, är viktiga saker. Inte att jag råkar vara tjockis...



Kanske grundar sig allt detta i att jag mer och mer inser att min kropp lite "ser ut som den gör"...varför ska jag bara gå runt och vara "iväntan på att jag blir smal"..? Jag måste ju ta ansvar för mitt liv! Min lycka! Jag måste leva i nuet och därmed acceptera min kropp. Lära mig att älska den, lära mig själv att jag duger som jag är! Lära mig att lyssna på min kropp, vad mår den bäst av? Kanske är det just denna superdisiplin? Kanske inte? Idag är i alla fall dagen då jag återtar ordet "tjockis" från mina hjärnspöken. Jag har bestämt mig för att ta av mig offerkoftan, inte längre skylla MINA fel och brister på att jag en gång i världen var mobbad. Det var då, nu är nu. Jag är en tjockis, men jag gör något åt det. Jag vill göra något åt det. Jag gör det för min skull, ingen annans. Jag mår bra nu. Jag kämpar och jag är stolt över det jag åstadkommer!

På återskrivande.

Kommentarer:
#1: FETTOKRIG

Helt rätt tänkande! Heja heja!



Pepparrotssåsen är ytterst enkel att göra, jag hade 3 dl vispgrädde (använder aldrig matgrädde längre pga alla tillsatser osv, har redan för mycket sånt i övrigt så drar ner där jag kan) och 1 dl mjölk (man kan välja själv hur mycket av varje, eller om man ens vill ha mjölk, det spelar ingen större roll) sen lät jag det koka upp, hade i 2 matskedar pepparrot på tub och sen lät jag det småkoka i ca 10 minuter. det är dock viktigt att röra ganska ofta så det inte blir som ett "skummigt" lager ovanpå. När 9 minuter gått stängde jag av plattan helt, hade i 1 matsked pepparrot till och sen lät jag det stå kvar på plattan en stund. Resultat: inte så jättetjock sås utan den blev ganska lös, och jag hade tyvärr snäppet för lite pepparrot :) men det var ändå himmelskt då det var evigheter sen jag åt det!

2012-02-02 @ 18:26:44
#2: Marie

Sv: beror nog vad för blogg / ställe / webbplats du e på... ja e på blogger/blogspot....

du har blogg.se eller ? borde ju finnas att du kunde ha en profil av dig oxå ju... hmmmm,,,,,

2012-02-02 @ 18:30:29
#3: Marie

Tycker du har en jättebra blogg, för du har en tråd, en tanke bakom den...

jag blev mobbad för jag var liten smal grå tyst ...

Konstigt att mobbare alltid hittar något fel på alla tror ja...

Du funderar inte på byta ställe typ till blogger/blogspot?



ha en skön kväll

2012-02-02 @ 18:34:23
#4: Anna

Sv:

När det gäller katrin zytomierska så avskyr jag henne haha, Har så svårt med henne MEN när ja fick syn på denabok, så titta jag lite den och faktiskt så var det lite ja fastnade för. Jag håller inte med henne i allt. ch jag kan förstå boken får kritik. Men ja gillar detta även om det hårda ord från henne) att bestämmr man sig så fixar man det. Vara lite hård mot sig själv. Jag har inte testat LCHF men läser och tar reda på vaddet är.

Men jag tycker hennes bok är ok, men håller inte med i allt som sagt,

Har ju som sagt svårtför henneannars ;)

2012-02-02 @ 21:05:52
#5: EK

Hurra! Vad jag gillar din blogg, den griper verkligen tag och berör mig. Tack!

2012-02-02 @ 21:40:16

Kloka ord! Inboxa mig på facebook ang klänningen :-) Ska ta en titta i garderoben strax och se vad mer som jag aldrig använder/växt ur. Kram & ha en fin dag!!

2012-02-03 @ 13:09:11

ZtorZillen: "Jag är stark, envis, smart, kompetent, tänkande människa. Jag är jag. Jag duger som jag är. Jag börjar trivas i min kropp mer och mer, för var dag som går"



Hur bra känns inte det här?? <3

2012-02-03 @ 13:15:04

Sv: TACK för alla superfina kommentarer!

Malin-Charlotta: Det känns som om jag är på topp! ;D

2012-02-03 @ 18:20:35
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: