ZtorZillen

2012-12-20
15:46:00

Barnsligt glad
 
 
Här trodde jag att jag skrev för ingen..detta med orkidéer är ju en liten passion jag har. Och ju duktigare och mer träning jag ger fotograferandet ju roligare blir det att fotografera mina älsklingsväxter. Döm om min förvåning när jag fick en förfrågan i en kommentar om att en läsare ville veta mer om mina orkidéer. Då blev jag barnsligt lycklig och tänkte direkt; "klart jag ska skriva mer om orkidéer"!
Vem vill bara läsa om vikt och mat-tankar hela tiden? Ingen!
 
Så nu tänkte jag visa er min ettåring! Eller hon är nog äldre..men inte så mycket äldre...hon är min andra keiki (orkidébäbis, som är barn till en av mina orkidéer)...den första överlevde ju inte..så detta är min äldsta som är helt uppvuxen i min försorg, så att säga. På översta bilden ser ni min ända ursprungliga orkidéfamilj. Hon som är inringad är alltså min ettåring. Brevid sig har hon mamma, i all sin prakt och sin lillebrorsa som fortfarande är så liten att han sitter i vitmossa. Den senaste bilden tagen på storasyster är nedan.
 
Som ni ser har hon växt till sig och har nu fått en liten större kruka och framförallt, orkidéjord.
Denna orkidé är lite av ett unikum.
Jag tog henne för tidigt från sin mamma. Brudorkidéer kan man ju inte dela, så som man gör med andra växter. De skjuter ut små skott i form av nya orkidéer.
DÅ ska man vänta tills den nya lilla keikin, har fått egna luftrötter och helst en eller två egna stänglar. Jag var för otålig och så visste jag inte så mycket..utan jag tog bara bort denna och satte den i vitmossan. Som tur är så har hon nu fått flera luftrötter och verkar trivas i sitt mer vuxna liv i jord!
 
Så om ni får en orkidé som väljer att föröka sig...VÄNTA lite tills den nya orkidébäbisen fått flera luftrötter..sedan planterar man den nya bäbisen i en liten genomskinlig kruka med vitmossa!

Kommentarer:
#1: ealina

Så söta små!
Och en vacker mamma :)

Svar: Tack tack..är så stolt att de trivs! :D
pcoslife.blogg.se

2012-12-20 @ 16:06:21
#2: Tackan

Häftigt. Har du varit i Thailand , bara älskar att det är så mycket orkidéer där de planterar dem i halva kokosnötter helt utan jord och så liksom hänger bara rötterna i luftfuktigheten. Otroligt vackert . Köper här hemma men har bara lyckats få en att blomma om och det tog 1,5 år minst. Men jag har samtidigt inte hjärta att slänga dem.

Svar: Eller hur? De liksom fastnar i själen...på ett bra sätt ;) Oh..häftigt, jag vill nu åka till Thailand och titta på orkidéer! Tack för tipset!
pcoslife.blogg.se

2012-12-20 @ 16:50:32
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: