ZtorZillen

2012-12-04
22:40:02

Barkhes döttrar

"Skåne, 1600-talets mitt. Helsingborgs mäktiga slottslän, ett av de största och mäktigaste i Danmarks rike, har haft fred under drygt elva år. Välstånd har etablerats och lojaliteten med kungen är stor. Men, blodigt förrädiska våldstider väntar. Det brutala mordet på kungens vän visar att Sverige inte ger upp tanken att erövra det strategiskt viktiga länet. I fjärran hörs åter krigstrummor?

Länsman på Helsingborgs slott, Frans Barkhe, styr både län och familj med järnhand. Men fem döttrar är en besvikelse. Hustrun ska föda igen, och danske kungen kräver att det blir en son. Barkhe riskerar annars både avsättning och livet!
Barkhes döttrar är en historisk spänningsroman. Vi får följa länsman och hans familj, hans kärleksaffärer och kungliga lieringar och fiender. Svek, krig och romantik vävs samman till en kraftfull episk historia." (från Adlibris)
 
 
Denna bok är bara ett måste. Råkade "bara" klicka på den på storytel och sedan fastnade jag.
Gillar den historiska bilden man får när man läser denna. Stundtals blev jag riktigt förbannad och stundtals skrattade jag så jag fick ont i magen. Till exempel var det jättekul när Barkhe själv fick uppleva den fantastiska njutningen som en kvinna kan göra med en man för full sexuell tillfredsställelse. Författaren beskriver hur naiva de var på 1600-talet (på många sätt, exempelvis tungkyssar då) och samtidigt hur brutala vissa människor var. Till exempel hur lite kvinnan var värld för sin man om hon inte fick en son.
Det är också spännande att läsa om klass-skillnaderna för länsman och hans döttrar kontra tjänstefolket och deras uppväxtmiljö. Mycket bra underhållning!
 
 

Kommentarer:

Tack för tipset! Letar nytt just nu så detta passar ju bra!

2012-12-05 @ 03:40:13

Som Helsingborgs flicka måste jag ju bara leta upp denna! Håller tummarna att wrapp presentkortet på storytel är kvar ;-) Tack för tipset!

Svar: Annars hör av dig, Helen! Så kan jag skicka en "gratis" bok. Jag tror jag får ge bort fem stycken!
pcoslife.blogg.se

2012-12-05 @ 13:48:00
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: