ZtorZillen

2012-08-07
09:38:00

Det här åt jag idag...
1. Min idrottsbakgrund
2. I mina öron när jag tränar
3. Ett fint idrottsminne
4. I min träningsväska
5. Favoritmuskel
6. Mål med träningen
7. Favoritövning
8. Favoritmat
9. Mina inspirationskällor
10. Då mår jag som bäst
11. Favoritkonditionsträning
12. Favoritidrott
13. Mitt bästa kosttips
14. Favoritmellis
15. Då tränar jag allra helst
16. Favoritlivsmedel
17. Mitt motto
18. En fredagskväll unnar jag mig gärna..
19. Hälsa för mig
20. Det här åt jag idag
21. Därför tränar jag
22. Min favoritfrukost
23. Detta skulle jag vilja utöva
24. Favoritidrottare
26. Så sover jag
27. Detta klara jag mig inte utan
28. Där tränar jag helst
29. Detta tränar jag allra helst i
30. Glöm inte att…
 
 
Okej, nu ska vi se vad jag har ätit...tar söndagen som exempel..så ser ni att även jag faller dit...märkligt kanske med tanke på de senaste veckornas fina viktnedgång...men låter det vara inom kaloriramen, så att säga...
 
Frukost: mannagrynsgröt, mjölk, ägg, en macka med smör och leverpastej.
Lunch: fläskkarré, quinoa och sallad
Kvällsmat: varma koppen (kycklingsoppa)
Snacks: popcorn
 
Det är ju det här med popcorn och salta saker, det är min fälla. Åh, va jag älskar smaken av salt. Har man någon brist av något vitamin då eller? Eller är det bara så att vissa människor gillar mer sött och andra mer salt? Jag har alltid föredragit salta saker framför söta. Hellre chips än smågodis. Hellre popcorn än glass. Hellre saltlakrits än sötlakrits och så vidare...men popcorn...ååå...och om sanningen ska fram så valde jag att hellre äta popcorn än att äta en ordentlig kvällsmat. Mindre bra, jag vet...kanske skulle försöka igen med en popcornfri vecka? Jag vet det låter astöntigt, men popcorn är verkligen en av mina laster som jag inte lyckats bli av med...
NÅGON SOM HAR NÅGRA TIPS? (allt tar tacksamt emot, om det är inom rimlighetens gränser...)
 
 

Kommentarer:
#1: Linda

Jag tänker medvetet inte komma med några konkreta tips då alla faktiskt behöver unna sig något någon gång ibland. Att ha en popcornsfri vecka kan slå fel, faktiskt helt åt andra hållet. Har du otur så blir du istället så ofantligt sugen att du sitter veckan efter och äter popcorn tre dagar den veckan. Jag älskar själv chips och äter det till fredagsmyset varje vecka. Det behöver inte vara massor, och jag har en deal med mig själv som säger att jag måste städa lägenheten först, då känns det som en belöning för något jag avskyr, plus att jag kan njuta av något jag älskar. Visserligen skulle jag nog kunna unna mig det ändå utan dåligt samvete eftersom det är något jag själv väljer att jag vill behålla i mitt liv. Ett medvetet val. Det känns bara som en bra kompromiss att städa först, att ha gjort något bra :)

Sen ser jag ju att du själv vet att det inte är så bra att äta sämre middag för att kunna unna sig popcorn, så det finns ingen anledning att tipsa dig där, det var ju faktiskt ett medvetet val du gjorde :)

Sen är ju faktiskt popcorn något av det nyttigaste du kan välja i snacksväg, så mycket bättre än glass, godis, chips, etc, så jag tycker allt du kan unna dig det ibland. Varför ska det enbart vara tråkigt att gå ner i vikt? Det handlar om att få ett sunt förhållande till mat, och det får du nog faktiskt inte genom att helt sluta med något du verkligen tycker om. Man kan begränsa, självklart, men att totalförbjuda allt anser JAG vara fel väg. Om popcorn är så väldigt gott och du älskar det, finns det någon anledning att sluta med det? Nej, det tycker inte jag! Det gäller bara att tänka till.
Det handlar om balans. Balans är ett av mina ledord. Det ska inte gå överstyr åt något håll.

Där har du mina åsikter om ämnet :)

2012-08-07 @ 20:36:14
#2: Minendie

Jag har också popcorn som min stora last, men jag gör inget för att ta mig ur det. Jag resonerar som så att det är bättre att äta popcorn än chips, choklad och annat godis som jag med största säkerhet skulle proppa i mig om jag inte hade snuttefilten popcorn.

Svar: Du har helt rätt, tack dör ditt ärliga svar. Jag känner mig inte så ensam längre. Och du har rätt...äter jag inte popcorn skulle det bli chips eller choklad...
pcoslife.blogg.se

2012-08-08 @ 11:44:13

Saltsug är precis som sötsug en indikation på att kroppen vill ha salt/socker. Om man dricker mycket, mycket vätska in och ut finns det risk att kroppens mineraler hamnar lite ur balans. Även vätskebrist kan ge saltsugs symtom. Det är jättelätt se om man har vätskebrist/ druckit för lite. Titta på ditt urin nästa gång du varit på toaletten, ju mörkare det är desto mer uttorkad är du. Fiffigt va?

Fick lära mig en del när jag fick njursten, njursten är när kroppens mineraler klumpar ihop sig.

Sen är det väl inte hela världen att äta popcorn någon enstaka gång? Eller kör du strikt kolhydratfri kost? Mitt största sug är sött.. Jobbigt med sugen ;)

ps. Om du någon gång kommer till Sthlm/ Helsingborg så kan jag följa med som smakråd på shoppingrunda, hihi

Svar: Det vore jättekul, Helen!!! Jag ska testa att dricka mera vatten...kanske hjälper det..? Ingen kolhydratsfrikost längre..men försöker att inte äta det så mycket!
pcoslife.blogg.se

2012-08-10 @ 06:55:47
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: