ZtorZillen

2011-10-21
18:12:51

Tacksamhet

20 saker jag känner tacksamhet inför

Många gånger tar vi så mycket förgivet. Jag tror också att vi många gånger inte uppskattar det vi har utan stirrar oss blinda på det vi saknar. Att ibland stanna upp i vardagen och tänka på vad man är tacksam över, tror JAG är en jättebra övning i ödmjukhet. Ödmjukhet inför mig själv, inför andra men också inför livet…är 20 saker mycket? Skriv ner 10 då. Är det för svårt? Känns det som om du inte är tacksam över något? Skriv att du är tacksam över att du har förmågan att se att du inte är tacksam över något annat eller hitta på något allmänt! Fundera!

 

  1. Mina föräldrar, och att vi har den relation vi har.
  2. Min livserfarenhet, även om jag är ung, även om jag har varit med om mycket hemskheter så är jag ändå tacksam eftersom det har format den jag är idag
  3. Att jag är född i Sverige, att svensk kultur ”tillåter” mig att vara och delta i mycket som jag annars –som ung kvinna- inte skulle få vara en del av om jag var född i ett annat land..eller snarare levde i en annan kultur
  4. Att jag har råd att äta mat varje dag
  5. Min säng, att jag har en varm säng att krypa ner i varje kväll
  6. Kärlek, från min sambo och från mina andra nära och kära
  7. Jobbet, att jag har ett arbete att gå till, dels för den vardagsstruktur som jag får ”gratis” och dels för att jag får betalt och därmed har råd att leva på det sätt jag vill, dels också för att jag trivs med det jag gör
  8. Kroppen, som är helt underbar trots att jag har misshandlat den med min ätstörning så mår jag ändå bra och är så vitt jag vet i det stora hela frisk och välfungerande
  9. Musik, jag är tacksam över att det finns musik. Tänk va trist världen skulle se ut om det inte fanns musik!
  10. Tryggheten av att leva i ett land som inte ligger i krig
  11. Utbildningssystemet i Sverige, att så många har möjlighet att studera om vi vill och om vi tar oss den möjligheten
  12. Internet, och den kunskap som finns där. Att jag är född i en tid då jag faktiskt själv kan ta reda på saker och ting och vara delaktig i det som sker över hela världen –i samma stund som det sker!
  13. Trevliga ”främlingar”, det finns inget så underbart när man ser en främling hjälpa en annan främling. ”vardagstrevligheten” mot människor vi aldrig tidigare mött.
  14. Toaletten, behöver jag verkligen förklara?
  15. Jag är tacksam över att solen gick upp även idag
  16. Den tillit som en del av mina klienter känner till mig
  17. Rinnande vatten, rent vatten över huvudtaget.
  18. Att jag lever i materiellöverflöd, med det menar jag att jag har täckt mitt materiella behov och att jag exempelvis har mer kläder än vad jag behöver. Men att jag är tacksam över att jag har möjlighet att välja om jag idag vill ha kjol eller jeans på mig…
  19. Jag är tacksam för att jag tagit tag i min övervikt innan det gick längre än vad det gjort
  20. Jag är tacksam över att jag är så pass känslomässigt mogen att jag vågar erkänna för mig själv och för andra att jag känner tacksamhet inför livet. Jag är tacksam över mitt mod, att jag vågar dela med mig av denna lista….

 

På återseende!


Kommentarer:

Vilka underbara saker att vara tacksam för! Mycket som påverkas av vilket jobb du har också och det är ju så. Allt formar oss och det är så härligt att se :)

2011-10-22 @ 06:42:49
#2: emsut.



Det där är något jag också borde tänka på! Och känna oftare. Tacksamhet. Jag har en tendens att gnälla liet för mycket. Nu fick jag mig en tankeställare :)



Kram och ha en fin helg!



Jag har funderat på om jag skulle ta och maila dig någon dag. Om jag skulle få göra det? :)



2011-10-22 @ 08:58:04

Du får jättegärna maila, emsut! Skulle bli sååå glad!

2011-10-25 @ 20:33:49
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: