ZtorZillen

2011-07-12
12:13:53

Meditation

"Meditation är en systematisk använd psykisk och kroppslig teknik som innebär fokusering och koncentration kombinerad med avspänning. Stilla begrundan, att lyssna inåt, försjunkenhet. Det finns olika former av meditation men meningen är att man ska stilla sitt sinne, bli mer harmonisk och ge insikt i vad man är. Ordet meditation kommer från latinets meditare, som betyder att föras mot mitten, mot centrum." (http://sv.wikipedia.org/wiki/Meditation)


Jag har börjat meditera. Jag vet, det låter flummigt. Det ÄR flummigt, men har också märkt att det hjälper mig. Då jag har ett stressigt jobb och en ätstörning som heter duga..så har jag många gånger kännt att det är något som saknas...mentalt. Mental styrka. Just nu sitter jag på jobbet och har den mest märkliga känslan någonsin! Jag är INTE stressad över allt jag ska hinna med. Jättekonstigt! Jag kom på mig själv, när jag såg min kollega stressa iväg...jag är INTE stressad. Jag är medveten om att jag har tusen saker som jag måste göra...men ändock. Det blir inte fortare gjort av att jag stressar!

Jag vet inte så mycket om meditation, för mig är det nytt. För mig är det mer "mental avslappning" eller vad man ska likna det med. Jag sitter/halvligger, lugnt och stilla...inget ljud, inget runt om kring. Försöker fokusera på att vara "tom" i huvudet, försöker låta tankarna komma och lika snabbt gå vidare. Jag fokuserar på andningen och det FUNGERAR för mig. I början var det jättejobbigt och jag blev nästan irriterad och fick lite smått ont i kroppen. Sen läste jag mycket på nätet och upptäckte att det var en helt normal reaktion.

Nu är jag nybörjare på detta. Men vill gärna dela med mig av min "inre" resa också. Inte bara vikten. Den här gången är sista gången jag säger "nu gör jag en nystart när det gäller vikten". Nu ska jag ta tag i alla områden. Vikten. Motionen. Motivationen. Maten. Mentala biten. Allt. Jag är övertygad om att jag kommer klara detta. Med stöd från sambon och från er, underbara läsare...

Fler som mediterar? Eller använder er av mentalträning på annat sätt?

På återseende!


Kommentarer:
#1: Jelly

Asså jag har ju försökt det där och gick på ett seminarium i Svenska Kyrkan i NY, men jag föll aldrig för det. Jag är en så rastlös person så för mig funkar det bättre att ta en lång promenad eller ut och springa :) Dock kan jag inte uttala mig om framtiden. Man vet aldrig!

2011-07-13 @ 12:00:42
#2: Beckis

Just meditation är kanske inte min tårtbit, men jag försöker aktivt att förändra mitt tankesätt och inställning till livet. Jag har läst lite motivationsböcker och sedan snart en vecka tillbaka bedriver jag ju ett experiment med mig själv där jag varje dag gör genomtänkta, aktiva val om hur min dag ska se ut. Istället för att tänka att jag måste träna så tänker jag att jag väljer att träna idag. Och jag kan välja att inte träna och då är det också okej. Jag vill komma bort från alla krav och press som en viktminskning faktist medför. Så här långt har det funkat jättebra! =)

2011-07-13 @ 18:43:19
#3: Anna

Ja appen är sååååå bra. Jag är skitdålig på dricka vatten. Har varit tuff bit för mig där. Men nu häller jag upp vatten i små flaskor som jag droppar i lite pressad citron eller apelsinsaft i. Då går det lättare:)

Kram

2011-07-14 @ 09:45:55

Går det bra för dig? Jag försöker hitta motivationen att kämpa med mina 12 sista kilo men det är inte så lätt alltid.. Stor peppkram från haltalotta ;)

2011-07-14 @ 14:45:41

Det här skapar nyfikenhet. Jag står precis i startgroparna att börja meditera. Skulle vara spännande att höra hur det gått för dig om du fortsatt.



Åh tack för du titta in hos mig :)

2011-08-29 @ 18:37:02
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: